Van a helye a piacon a hazai vállalkozásoknak ma, amikor a világ új technológiája a Szilícium-völgyből, használati tárgyainak többsége pedig ázsiai tömegtermelésből származik? Példáink alapján a válasz egyértelmű „igen”.
A pillanatok alatt beinduló, majd üstökösként ragyogó szilícium-völgybeli kisvállalkozások sokak szemében az innováció és a gyors siker mintaképei, hiszen a világot rendre ezek látják el a legújabb webes technológiákkal. Ezzel párhuzamosan azt látjuk, hogy használati tárgyaink egyre nagyobb számban készülnek ázsiai piacokon, ahol a világcégek képesek a tömeggyártási költségeket és az árakat a lehető legalacsonyabban tartani. Nem csoda, ha sokan gondolják úgy, hogy régiónkban, a „hagyományosabb” iparágakban tevékenykedő cégek számára nem marad más, mint a folyamatos küzdelem, rosszabb esetben a lassú elsorvadás. Tapasztalataink alapján ez a gondolat nem is állhatna távolabb a valóságtól. A globalizáció kényszere ellenére a világ minden táján van igény minőségi helyi kínálatra, amelynek előállítása és szállítása a természeti környezet számára kevésbé megterhelő, helyben teremt munkahelyeket, erősíti az ellátás biztonságát, költségei és árai pedig – az innovációs képességnek köszönhetően – akár „kicsiben is” lehetnek kifejezetten versenyképesek.
A bútorgyártás is lehet nemzetközi szinten versenyképes
A nagykanizsai székhelyű Pálmöb Asztalosipari Kft. mintegy 70 százalékban szállodáknak szállít bútort, illetve közösségi terek asztalosmunkáit is kivitelezi, ezzel nemzetközileg is egyedi és különleges szolgáltatásportfoliót alakított ki. Tette mindezt annak ellenére, hogy a bútoripar az elmúlt három évben élte legmélyebb válságát, ennek során a hazai bútorgyártás mintegy 60 százalékkal esett vissza. A cég korábban is kényszerült már jelentős irányváltásra. 2003-ban, másfél évtizedes stabil beszállítói pozícióját vesztette el, amikor a Kanizsa Trend Kft. német tulajdonosa önálló gyártóbázist épített, felbontva beszállítói szerződéseit. A társaság korábban évi több százas nagyságrendben gyártott elemes konyhabútorokat, később a jó minőségű, közepes árfekvésű szériagyártmányok mellett exkluzív kivitelezésű bútorokat is gyártott. A kereslet hirtelen megszűnésére már akkor is előremeneküléssel reagáltak: a konyhai és hálószobai bútorokon, valamint az irodai, orvosi és kollégiumi megrendeléseken túl egyre inkább a különleges, egyedi, magas minőségi elvárások kielégítése irányába mozdultak: wellness-szállodáknál szereztek értékes referenciákat. Ezután könnyedén vehették fel a kapcsolatot osztrák, német, holland partnerekkel.
A Széchenyi Tőkebefektetési Alap befektetése két ütemben, 53 millió forinttal emelte meg a Pálmöb Asztalosipari Kft. tőkéjét; ezt az összeget a cég a már elnyert szálloda-beruházási munkái sikeres megvalósítására, alkalmazotti létszámbővítésre, valamint marketing tevékenysége erősítésére fordíthatja. A tanulság: az egyedi megrendelésre készülő iroda- és szállodai bútorok piacán a magyar beszállítók sikerrel vehetik fel a versenyt a külföldiekkel, ráadásul egy erős bázison tovább folytathatnak terjeszkedést olyan külföldi piacok felé is, ahol ár-érték arányban előnyt élvezhetnek.
A versenyképesség nem a cégméret vagy a befektetett tőke mennyiségének függvénye. Sokkal inkább abból adódik, ahogyan egy-egy vállalkozás ismeri környezetét, lehetséges piacait, ügyfeleit, az igényeket, és ezeket saját előnyeire építve rugalmasan, a számukra legmegfelelőbb megoldásokkal látja el. Az így készült termékek és ilyen megközelítéssel nyújtott szolgáltatások azok, amelyek a legjobban teljesítenek éles versenyhelyzetben, és válságidőszakokban is.