A nemzetközi sikereket, lehetőségeket kereső vállalkozóknak érdemes követniük azon startupperek szakmai- és életpályáját, akiknek vállalkozásukkal már sikerült túljutni az indulók legnehezebb, magvető és korai szakaszán. Annak ellenére, hogy valamennyi cég piacai, lehetőségei és esélyei eltérőek, a belső működése vagy a befektetővel való együttműködés kapcsán számos elkerülhetetlen, kötelező kört szükséges teljesíteni. Az alábbiakban Frederic Mazzella, a több mint 1,5 milliárd dollár értékű BlaBlaCar alapítójának a cégnövekedéssel kapcsolatos öt hasznos tanácsát mutatjuk be.
A BlaBlaCar jelenleg a világ egyik legértékesebb startupja, számos európai és amerikai tőkebefektetést követően tavaly belépett az „unikornisok” folyamatosan bővülő klubjába. A francia cég ötlete 2003 karácsonyán született: miközben Mazzella utolsó pillanatokban szerzett fuvarjával tudott csak hazajutni Párizsból, felfigyelt a kihasználatlan autók sokaságára. Arra gondolt, hogy az autók üléseit ugyanúgy értékesíteni lehetne, mint a vonatok helyeit. 2006-ban megalapította a céget, az elmúlt tíz évben pedig összesen több mint 30 millió felhasználót gyűjtöttek 22 országban, köztük Magyarországon is. Az alapító az alábbi öt tétellel foglalná össze cége növekedéséből levont tapasztalatait.
1. „Ha nem mérhető, akkor nem is javítható” (Peter Druckertől idézve)
A cég működését és eredményeit számos mutató tükrözi, azonban nem szabad mindegyiknek ugyanolyan jelentőséget tulajdonítani. Egyes adatok, adatsorok, bármennyire kielégítő eredményeket is mutatnak, nem biztos, hogy fontosak a cég működése szempontjából, sőt csak a cég vezetőinek egóját fényezik. Éppen ezért meg kell határozni a kulcsfontosságú teljesítménymutatókat, folyamatosan figyelemmel kell őket követni, és a legfontosabb döntéseket ezek figyelembevételével meghozni. Például jól mutat a BlaBlaCar 30 milliós felhasználói száma, viszont ennél fontosabb adat a szolgáltatást rendszeresen használók és az utazások száma, ezért is ezen mutatók alapján optimalizálják az alkalmazást.
2. Még jóval azelőtt kérjünk tőkét, hogy szükség lenne rá
A BlaBlaCar vezetői már egy évvel azelőtt megkeresték a befektetőket, mielőtt szükségük lett volna a tőkére. Így sokkal több idejük volt a befektetőkkel folytatott tárgyalásokra, a befektetőknek pedig a vállalkozás és az ötletek megismerésére és a bizalom kialakítására, ráadásul nem kellett nyomás alatt dolgozniuk.
3. Úgy kell tőkebefektetőt választani, mintha új csapattagot keresnénk
A vállalkozó sok évig együtt dolgozik a befektetővel, így fontos, hogy a célok és tervek kapcsán közös nevezőre tudjon jutni a két fél, és hogy élvezetes legyen a közös munka. A befektető a legtöbb esetben azzá a partnerré, illetve tulajdonostárssá válik, akihez az alapító a cég kulcsfontosságú időszakaiban fordul, és akitől támogatást várhat. Mazzelláék százas nagyságrendben találkoztak befektetőkkel, ma már csak néhánnyal dolgoznak együtt, akik a megismerkedést követően a legtöbb hozzáadott értéket tudják nyújtani a cégnek.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]
4. Állítsuk sorrendbe a befektetési köröket, és minden körre egy fő célkitűzésünk legyen
A BlaBlaCar minden egyes befektetési köre egy bizonyos célt szolgált. 2009-ben az első, 600 ezer eurós befektetés lehetővé tette a termék finanszírozását, ennek köszönhetően a cég Franciaország egyik vezető közösségi megoldását nyújtó vállalkozásává vált. A második körös, 1,25 millió euró értékű, 2010-es befektetés révén Franciaországban kiépítettek egy erős üzleti modellt. Miután az új struktúra bizonyított, 2012-ben egy nemzetközi befektető 7,5 millió eurós befektetéssel támogatta a cég környező országok felé való terjeszkedését. A 2014-es, 100 millió és a 2015-ös, 200 millió euró értékű befektetéseknek köszönhetően pedig már globális méretűvé nőtt a cég, több befektetőtől kaptak tőkét számos, Európán kívüli piac meghódítására, amiből a terméket is tovább tudják fejleszteni.
A fenti leírás a jól megtervezett stratégiaépítés mintapéldája, Mazzella figyelmeztet is, hogy nem szabad már az első befektetési körben globális sikereket ígérni a befektetőnek. Lépésről lépésre kell haladni, egyik vállalkozás sem egy-két év alatt váltotta meg a világot. Az egy fő célkitűzésre redukált terv nemcsak követhető, de hihetőbb is a meggyőzendő befektető számára.
5. A digitális vállalatok hatását a globális lábnyomukban mérjük
A mai digitalizált világban már nem elég, ha saját országunkban piacvezetők vagyunk. Igaz ez főleg Európára, ahol a töredezett, kis helyi piacok nem adnak elég teret a nagyobb mértékű cégnövekedéshez. Éppen ezért egy gyors tempóban növekedni kívánó startupnak a globális jelenlétet kell meghatároznia közép-, de legalább hosszú távon. Ehhez a nemzetközi célokat és víziót már az elejétől be kell építeni a stratégiai döntésekbe és a csapat kiválasztási folyamatába.
A cél elérése érdekében a BlaBlaCar három stratégiát ötvözött: egyrészt már aktív csapatokat alkalmazott, másrészt a központból szervezett ki munkaerőt az új piacokra, harmadrészt pedig helyben építette fel az új csapatokat. A globális cél elérése érdekében nagyon fontos, hogy a motiváció és a szenvedély ne csak a központban legyen jelen, de valamennyi helyi vezető képviselje azokat.