Egy startup sikeres indításához nem csak egy jó ötletre és az abból összerakott világos koncepcióra, de rengeteg kitartásra és lelkesedésre van szükség. De mi a helyzet akkor, ha még nem kristályosodott ki az alapötlet? Írásunkban körbejárjuk, hogyan érdemes ilyen esetben nekiállni a jövőbeli vállalkozás megalapozásának, a tartalomgyártástól a potenciális vásárlókkal való kapcsolatfelvételig.
Pragmatikus gondolkodásmód
A legtöbb ötlet, amelyből később startup születhet, nagy eséllyel bukásra van ítélve, mivel a vállalkozók jelentős része világmegváltó ötletekben, „találmányokban” gondolkodik, nem pedig szisztematikus termékfejlesztésben és cégépítésben. Ez a hozzáállás már csak azért is többszörösen veszélyes, mert a jó ötletek mellett olyan elképzelésekre is épülhet egy vállalat, amelyek bár önmagukban gyenge lábakon állnak, de épp annyira hihetőek, hogy fölösleges energiát fektessenek azok megvalósításába.
Az olyan ötlet megszületéséhez, amit az emberek igényelnek és meg is fizetnének, kevesebb elméleti, ám annál több gyakorlati megoldás szükséges. Érdemes első körben olyan megoldatlan problémát felkutatni, amelynek megoldására egy leendő cégvezető személyes érdeke fűződik, továbbá, kifizetődő felvenni a kapcsolatot a hasonló kihívással küszködő, a nehézségeket ideiglenesen (de nem véglegesen) leküzdő személyekkel.
Az egyik legjobb módszert erre a hallgatóság felépítése és a felhasználókkal való személyes kommunikáció ötvözése jelenti – ezen cél elérésének érdekében nagy sikerrel kecsegtet a blogbejegyzések rendszeres írása és közzététele. A tartalom előállítójának a cikkek révén – miközben látogatottságot és a későbbiek során előrendelőket szerez termékei számára – lehetősége adódik a feliratkozókkal történő kapcsolatfelvételre, hogy megismerje azok szükségleteit, akik így segítséget nyújtanak egy ötlet megvalósításában.
Amennyiben egy vállalkozó nincs tisztában azzal, milyen termékkel vagy szolgáltatással szeretne előrukkolni, érdemes az alább felsorolt lépéseket megfontolni.
Hasznos tartalomgyártás
Az emberek hajlamosak túlbonyolítani az ódivatú, klisés tanácsokat. Ebben az esetben azonban nincs egyszerűbb útja a szükség kielégítésének, mint tenni érte. A startupoknál az online felmérések elvégzése nehezen sorolható a cselekvés kategóriájába: ehhez fel kell venni a kapcsolatot a vásárlókkal.
A lépések fő célja a vásárlók szempontjának megismerése és a vásárlókör kiépítése, ehhez pedig az egyik legjobb út az olyan hasznos tartalmak megosztásán keresztül vezet, mint például cikkek, videók és/vagy hanganyagok. Érdemes szem előtt tartani pár irányelvet:
- Bár a hosszabb bejegyzések jobban teljesítenek a keresőmotorok szempontjából, mindig a minőséget érdemes választani a mennyiség helyett.
- A képek, legyen szó diagramokról, infografikákról vagy hagyományos képekről, mindig vonzóbbá teszik az adott bejegyzést és sokkal inkább ingerlik megosztásra az olvasókat, mint a pusztán szöveges tartalmak.
- Érdemes szem előtt tartani a bejegyzések gyakoriságát, az állandóságot és rendszerességet.
- Nem érdemes közvetlenül reklámozni a startupot, kifizetődőbbek ehelyett a hasznos tartalmak, például a saját tapasztalatok, a piaci előrejelzések és a szakértői jellegű elemzések a legtöbb esetben.
- A legtöbb keresőmotor a 60-70 karakter hosszúságú címekkel birkózik meg a legkönnyebben.
- Felsorolásokkal, kiemelésekkel, alcímekkel olvashatóbbá és fogyaszthatóbbá válik egy bejegyzés.
Azon témák esetében, amelyek iránt a legfogékonyabb a célközönség, a hozzászólások, e-mailek, hívások, vagy akár személyes beszélgetések egyúttal visszacsatolást is jelentenek a fejlesztésre szoruló területekről. A tartalomgyártáson keresztül így konkrét válaszokat alkalmazhat a leendő startupper a személyes meggyőződések és a vak találgatások ellenében.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]
Az ötletek tesztelése
Már egy egyszerű kérdésfeltevéssel is mérhető az az érdeklődés, amely egy meghatározott problémára nyújt egyedülálló vagy a piacon elérhetőbbnél jobb megoldást. Jó jel, ha a közönség tagjai hajlandóak megosztani személyes nézőpontjukat, válaszolni egy kérdőívre, csatlakozni a termék, szolgáltatás várólistájára vagy személyesen felvenni a kapcsolatot a tartalom előállítójával. Ugyan az olvasók a kezdeti szakaszokban jellemzően nem kívánnak bekapcsolódni, a tartalmak számbeli növekedésével a közönség, egyúttal az összegyűjtött tapasztalat gyarapodása is nagy eséllyel borítékolható.
Ahhoz, hogy az irány egyértelmű és tiszta legyen, érdemes minden várólistára regisztrált személyt e-mailben megkeresni és személyesen érdeklődni benyomásaikról a termék, avagy szolgáltatás kapcsán. Ehhez csupán pár perc is elég, hogy a kérdésekre adott válaszok lehetővé tegyék az olvasók érdeklődési körének megismerését a probléma megoldásában.
Az értékesítés megalapozása
Amennyiben az olvasók vagy a kérdőíveket megválaszolók jelentős része ugyanazt a problémát említi, illetve ugyanazt az igényt jelzik, célszerű a következő szintre emelni a projektet: ebben a fázisban érdemes a prioritást áthelyezni a végső tesztelésekre.
Ha egy cég kellő időt fordít a tartalomgyártásra, a tesztelésre és a kapcsolatfelvételre, akkor amellett, hogy mélyítheti a meglévő ismereteit és rálelhet arra az ötletre, amibe érdemes energiát fektetni, a célcsoport bizalmát is elnyerheti. Amennyiben ez a szempont figyelmen kívül marad, nagy valószínűséggel ismeretlenekhez kell fordulni előzetes támogatás reményében.