Megvan a nagy ötlet, vagy akár már a dinamikusan növekvő vállalkozás. Időpontot is kaptál álmaid befektetőjéhez, vagy épp egy startup-versenyre készülsz. Mit mondj el? Mit ne? Mindezt hogyan? Vendégszerzőnk, Csaba László Zoltán, a Budapesti Metropolitan Egyetem stratégiai igazgatója osztja meg a jó pitch receptjét!
Pontosan mit nevezünk pitch-nek?
Rapid üzleti prezentáció, amely során a startup ötletgazda pár percben megpróbálja fölkelteni a sokat látott befektető érdeklődését, és meggyőzni, hogy érdemes invesztálni a cégébe. Ahogy egy villámrandi esetében, így itt sincs idő arra, hogy a részletekkel megismertessük a hallgatóságot. Egy izgalmas növekedési történetet kell elmesélni a potenciális befektetőnek, de a legfontosabb információkat (pl. befektetési igény, megtérülés, időzítés, exit stratégia) bele kell szőnünk a rendelkezésre álló pár percbe. Ennek a műfajnak a szélsősége a one-line pitch, amikor egyetlen mondatba kell sűríteni a mondanivalót. Érdemes elgondolkozni, hogy bele tudjuk-e sűríteni a saját cégünk lényegét egyetlen mondatba!
Mitől jó egy pitch?
Attól, hogy ritmusa, felépítése van, mint egy ütős rövidfilmnek. Fontos, hogy őszinte és hiteles legyen a mondanivaló, logikus a gondolatvezetés, és kiderüljön belőle, hogyan fog értéket teremteni a termék vagy szolgáltatás a potenciális ügyfeleknek. Kell, hogy lássák a befektetők, hogy egy releváns, fontos problémát old meg, és az előadó megszállottja a témának.
Az ötletgazdák akkor tudnak sikeresen pitchelni, ha kimozdulnak a saját perspektívájukból, és a zsűri tagjainak nézőpontjába helyezik magukat, a számukra fontos kérdésekre adnak izgalmas választ.
Mik azok a dolgok, amelyek feltétlenül legyenek benne?
Ez attól is függ, hogy mi az adott pitch célja, milyen fázisban van a vállalkozás és mennyi az időkeret. Más történetet kell elmesélni, ha ötlet fázisban van a projektünk, és a probléma relevanciáját és a csapat erősségét kell kiemelni, mint abban az esetben, ha a vállalkozásnak már van terméke, sikeresen piacon van és a növekedéshez keres finanszírozót.
Nagyon fontos, gyakran elfelejtett része a pitchnek a call to action, amikor elmondjuk, hogy mi a szándékunk a prezentációval, például mennyi befektetést keresünk, milyen időtávra.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]
Mik azok a dolgok, amelyekről egy pitch során jobb, ha nem beszélnek a startupok?
Nem könnyű, de nem szabad a szakmai részletekben elveszni. Egy izgalmas növekedési történetet kell elmesélni a potenciális befektetőnek, miközben a legfontosabb információkat (pl. befektetési igény, break even point, timeframe, exit strategy) is bele kell szőnünk a rendelkezésre álló pár percbe. A hallgatóinknak az oktatás során nemcsak megmutatunk egy nemzetközi példák alapján kialakított one pager sablont, hanem ez alapján prezentálniuk is kell az ötleteiket. A one pager, vagyis a pitch írott megfelelőjének eredményes elkészítéséről már mi is írtunk a blogon.
Hogyan érdemes készülniük a startupoknak egy pitch-re?
Nem ördöngösség az üzleti pitch, már az egyetemen is el lehet sajátítani a fortélyait. A Metropolitan Egyetemen például az üzleti alapozó tárgyak után Kiss Ferenc rektorhelyettes úr és Török Marianna tanárnő foglalkozik a diákokkal; a különböző projektmenedzsment és üzleti prezentációs tárgyak során a hallgatóknak nem csak üzleti tervet kell kidolgozniuk, hanem egymás előtt elő is kell adni. A legjobb prezentációkat külső zsűri hallgatja meg, amelynek tagjai közt ismert startup tanácsadók, befektetési angyalok szerepelnek. Ez nagyon fontos számunkra, a piaccal fenntartott intenzív kapcsolat hitelesíti a képzéseinket.
Ezeket a gyakorlat során szerzett tapasztalatokat (learning by doing) a hallgatóink utána sikeresen kamatoztatják. A METU az elmúlt években 5, egyenként 1 millió forintos startup pályázattal is segíti az innen kikerülő legjobb ötleteket. Ennek eredményeképpen már több sikeres vállalkozás születése mellett bábáskodtunk, a legismertebbek az iLandGuide, az Apróséf és a Miutcánk.