Az egyik legnagyobb magyar ásványvíz-előállító cégcsoport többségi tulajdonosai az európai sportkupak-gyártás területén komoly piaci rést találtak, amelyet egy magyar cég megalapításával kívánnak kihasználni. A nemzetközi sportkupakgyártás jelentős része jelenleg néhány nagyvállalat kezében van, amelyek a világmárkák elsősorban Európán kívüli tevékenységét szolgálják ki, az öreg kontinensre pedig jellemzően kevesebb kupak jut. A balfi BSSK Sportkupak Gyártó Kft. a kisebb üdítő- és sportitalgyártó cégek igényei mentén kezdi meg működését, többek között a Széchenyi Tőkealap 240 millió forintos kockázati tőkéjét is felhasználva.
A PET-PACK Kft. olyan, Magyarországon széleskörűen forgalmazott ásványvizeket gyárt, mint a Balfi, a Visegrádi vagy a Pannon Aqua, emellett pedig Deit üdítőitalokat és Surprise drinks márkájú gyerek üdítőket is a cég állítja elő. A társaság két fő tulajdonosa felismerte a magyar és európai sportkupakpiacon tapasztalható hiányt, amelyet egy új cég megalapításával kíván pótolni, figyelembe véve a hazai és külföldi üdítőital-gyártó vállalatok igényeit.
Európában három nagy kupakgyártó cég van, amelyek elsősorban olyan, nagy multinacionális cégekre koncentrálnak, mint a Coca Cola, a Pepsi vagy a Nestlé. Ez leköti a gyártó kapacitásaikat, így Európába már csak a fennmaradó mennyiség, ebből pedig Magyarországra csak nem számottevő kupak jut. A piac feltérképezése során a cég már több konkrét igénnyel és vevői szándékkal találkozott, többek között a cseh vagy a lengyel piacról. Az induló vállalkozás kizárólag a sportkupakok gyártására, és elsősorban a termékek exportálására fog fókuszálni, de magyar, sportitalokat, funkcionális italokat és üdítőitalokat gyártó vállalkozásokat is ki fog szolgálni.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]
A szektorban az elmúlt években folyamatos a fogyasztói igény növekedése. A tendenciát jól mutatja, hogy amíg 2004-ben becslések szerint a teljes üdítőital-piac 22-25 milliárd forint körül mozgott, addig 2010-ben már önmagában az energiaital- és sportitalpiac évi 13 milliárd forint forgalmat generált, ráadásul az üdítőital-piacon belül megkétszereződött a szegmens aránya, többek között a fokozatosan visszahúzódó, magas cukortartalmú szénsavas üdítők és gyümölcslevek rovására. Az utóbbi évek egészséges életmódot középpontba helyező trendjeinek köszönhetően azóta a növekedés még nagyobb ütemű.
Ma már sokban különbözik a piac a tíz évvel ezelőtti helyzethez képest. Korábban a sportitalok piacát gyakran keverték össze az energiaitalok piacával, ugyanis a fogyasztók szemében mindkettő kiegészítő terméknek minősült. A sportitalok azonban nem tartalmaznak ajzószereket (koffeint, taurint vagy guaranát). Idővel a két kategória egyértelműen elvált egymástól, és a sport- és funkcionális italok piaca nagy fejlődésen mehetett keresztül, aminek következtében újabb márkák jelentek meg, és régiek alakultak át az utóbbi egy évtizedben.
Az SZTA-tól tervei megvalósításához kapott 240 millió forint értékű kockázati tőkéből, illetve a tulajdonosok több mint 100 milló forint összegű tőkeemelése révén a sportkupakgyártó vállalat elsősorban gyártóeszközök beszerzését, személyi jellegű ráfordításokat, valamint alapanyagok vásárlását tervezi finanszírozni. Kiemelt figyelmet szentel a fejlett technológiai háttér biztosítására, illetve a műanyag-feldolgozásban egyre inkább megkövetelt tisztaterű (rendkívül tiszta, pormentes körülmények közti) gyártásra. Létszámát két éven belül 11 fővel kívánja bővíteni.