Az Európai Bizottság statisztikai adatai szerint az európai vállalkozások több mint fele nem éri meg az öt évet; bőven van okuk örülni azoknak a vállalkozóknak, akik cégükkel ez idő alatt megvetették lábukat a hazai piacon. Ebben a fázisban lehet – és érdemes is – elgondolkozni a vállalat nemzetközi kiterjesztésén, amelyhez az előnyök mellett buktatók is járnak. Most bemutatjuk a sikeres külföldi terjeszkedés ismérveit!

A globalizáció kapcsán gyakran kerül elő a következő feltételezés: ha egy vállalat adott országban már sikert aratott, más országokban is viszonylag egyszerű dolga lesz. Erre a hiedelemre a kifejlesztett termék, a kipróbált piac, a gyakorlott ügyfélmenedzsmenti részleg, a márkázás és a hangzatos szlogen is rájátszanak – azonban hiába rendelkezik ezekkel egy adott vállalkozás, önmagában nem garantálják az ismeretlen piac sikeres meghódítását.

Fordítások

Kulcsfontosságú, hogy terjeszkedés esetén a célba vett területen beszélt nyelv a piacra lépés idején már szerepeljen a vállalat repertoárjában. Ha a termék például egy szoftver vagy weboldal, jelentősen megkönnyíti az átállást, ha ez a platform könnyen módosítható. Az ekkora volumenű fordítás időigényes, tehát minél korábban elkezdődnek az ilyen irányú fejlesztések, annál jobb. Így amikor aktuálissá válik az élesítés, nem kell emiatt késleltetni a többi folyamatot.

A fordításokat több aspektusból is érdemes megvizsgálni – a sikeres nemzetközi terjeszkedés egyik alapfeltétele, hogy a marketingkommunikáció az új nyelven is ugyanolyan hatásos legyen, mint a vállalat anyanyelvén. A stílus, hangvétel és az adott kultúrára jellemző szófordulatok, kommunikációs sajátosságok használata képesek biztosítani a szükséges pluszt.

Soknyelvű asszisztencia

A többnyelvű ügyfélbázissal megjelenik az az igény is, hogy egy többnyelvű ügyfélszolgálat támogatása is jelen legyen, adott esetben a különböző időzónák igényeit ellátva. Amellett, hogy a megfelelő munkaerőre lesz szükség, fontos eldöntendő kérdés, hogy az új csapat hol helyezkedjen el: a vállalat székhelyén, a már meglévő munkatársak közelében, vagy az új piac területén? Előbbi esetén az időeltolódásból adódó speciális műszakok kivitelezése lehet nehézkes, utóbbinál pedig kérdéses, hogy az új munkatársak milyen mértékben integrálódnak a cég vérkeringésébe.

Az előzetes kutatás fontossága

Minden piacnak megvannak a sajátosságai, egyedi szereplői és hagyományai, amelyek mind befolyásolják az újonnan belépő cégek sikerét. Többek között ezért is lényeges, hogy a piacra lépés előtt a vállalat minél alaposabb kutatásokat és előkészületeket végezzen. Jó megoldás ilyen esetben helyi tanácsadókat megbízni azzal, hogy vizsgálják át a stratégiát, rámutatva az esetleges hiányosságokra és a célba vett piac jellemzőiből eredő potenciális buktatókra.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

Törvények, szabályozás

Hasonló módon az adott piacra jellemző törvényi szabályozások ismerete is nélkülözhetetlen a sikeres terjeszkedéshez, hiszen ezek a jogi keretek országonként jelentősen eltérhetnek: a bővülés során számos újszerűen ható rendelettel, adózási formával találhatják szemben magukat a cégek. Ebben a kérdésben a leginkább célravezető stratégia szintén egy helyi szakértő segítségének igénybe vétele, különösen abban az esetben, ha több országban is aktívan szeretne terjeszkedni a vállalat.

Költségek és humán erőforrás

A legnagyobb kihívásra a büdzsé meghatározásánál számíthatnak a vállalatok: a termék és a szolgáltatások beárazásától kezdve a munkabérek országonként esetlegesen eltérő mértékéig számos elemre kell odafigyelni. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a nemzetközi terjeszkedés más módon valósul meg, mint egy hagyományos, belföldi növekedés, így érdemes minél több lehetséges forgatókönyvvel készülni és mindezt figyelembe véve alakítani a költségvetést. Szintén fontos, hogy az ügyfélkör gyarapodása a vállalat létszámát tekintve is növekedést kell, hogy jelentsen – kevésbé jelent reális elvárást ugyanis, hogy a fokozatosan bővülő teendőket ugyanaz a csapat változatlan hatékonysággal képes legyen ellátni.

A finanszírozásban külső segítség igénybevétele is lehetséges: a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. például Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Kockázati Tőkealapjával kifejezetten a hazai, innovatív kis- és középvállalkozások határokon átívelő bővülésének támogatását szolgálja. A kockázati tőkealap 2019 elején mintegy 465 millió forintos finanszírozással látta el a szoftvergazdálkodással foglalkozó IPR-Insights határon túli terjeszkedését Romániában, azt megelőzően pedig 350 millió forinttal támogatta a nemzetközi fuvarszervezéssel foglalkozó Euro Dori Transport HU Kft.-t.

A külföldre történő terjeszkedés esetében nincsenek minden esetben működő szabályok, vagy a siker felé kikövezett biztos út. Amennyiben egy cég a másik 50 százalékhoz, az öt évnél idősebb vállalatokhoz szeretne tartozni, szükséges lépést jelent annak teljes egészét elkötelezni a nemzetközi jelenlét iránt: a külpiaci terjeszkedés pedig megfontoltságot, körültekintést igényel.