Az elmúlt években nyugati mintára Magyarországon is megjelent és elterjedt egy új üzlettípus: a pop-up üzlet, amely azzal tudott népszerűvé válni a vásárlók körében, hogy exkluzív és egyedi termékekkel jelenik meg rövidebb időszakokra. Bár a karácsonyi vásárok már hosszú idők óta képviselik a pop-up üzletek hagyományos vonalát, az utóbbi évtizedben termékei eladási volumenének növelése érdekében több vállalkozás is elkezdett élni a lehetőséggel. Idén pedig az SZTA három portfóliócége is felbukkan nyolc hétre a városközpontban exkluzív termékeivel.
A pop-up bolt mint üzleti forma minden érintett fél számára több előnnyel is szolgál. A cégnek nem szükséges hosszú időre kibérelnie egy üzlethelyiséget, illetve a korlátozott számú termékek eladására is megfelelőbb a módszer. A vásárlók egyrészt a megszokott „lelőhelyek” mellett egy újabbal is találkozhatnak, másrészt olyan egyedi, exkluzív termékekhez juthatnak hozzá, amelyek csak az adott időszakban hozzáférhetők.
A pop-up üzletek felbukkanásának egyik legnépszerűbb időszaka a karácsony, amikor jelentősen megnő a forgalom. A boltok számára ez a legnagyobb bevétellel kecsegtető időszak, amely akár a kevésbé forgalmas hónapokat is képes ellensúlyozni. Ebből is következik, hogy ha a pop-up üzletek kizárólag a mozgalmasabb időszakokban vannak nyitva, forgalmukat végig magasan tudják tartani. Emellett nincs arra szükség, hogy hosszútávon kelljen bérleti díjat fizetniük. Ezáltal pedig forgalmukat költséghatékony módon tudják növelni nyitva tartásuk idejére.
Ebben az üzleti formában olyan cégeknek érdemes gondolkodni, amelyek időről időre új terméket fejlesztenek vagy az adott időszakra megújult szolgáltatásokkal állnak elő. Ide tartozik például a kreatív ipar is, amelyet a divathullámoknak és évszakoknak, illetve a designerek új kollekcióinak köszönhetően folyamatos megújulás jellemez. Ebben a szellemben állt össze öt jeles magyar kreatívipari márka – a DORA ABODI, a REKAVAGO, a Hamerli, a CAKO és a Karman Jewerly –, hogy nyolc héten keresztül tegyék elérhetővé exkluzív, limitált példányszámú kollekcióikat a Fashion Streeten.
Az öt felsorolt divattervező közül a közelmúltban három is tőkeforráshoz jutott a Széchenyi Tőkealap révén. A tőkejuttatásoknak köszönhetően a DORA ABODI, a REKAVAGO és a Hamerli márkák nemcsak a hazai piacon erősíthetik tovább pozíciójukat, de lehetőségük nyílik nemzetközi kapcsolatok kiépítésére, illetve a külföldi terjeszkedésre is. A három befektetéssel az SZTA jelenleg a hazai kreatív ipar egyik legmeghatározóbb intézményi befektetője.