A közép-európai divattervezők ismét lehetőséget kapnak a bizonyításra, hogy nevüket megismerje a régió és Európa szakmájának krémje. A Design Terminál idén újra meghirdette öltözéktervezői pályázatát, amelyre számos hazai és közép-európai tervező nevezhetett augusztus közepéig. A verseny fontos kiugrási lehetőséget jelent a divatipar fiatal képviselőinek, hiszen a sikeres szereplés akár későbbi megrendelőket és befektetőket is jelenthet számukra. A tapasztalatok alapján a magyar tervezőknek szükségük van külső segítségre, hogy startup vállalkozásként induló márkájukat felfuttassák, a nemzetközi kiugráshoz pedig elengedhetetlen a tőkebefektetés.
A Gombold Újra! Közép-Európa pályázatot már hatodik alkalommal hirdette meg a Design Terminál, hogy ezzel is erősítse az együttműködést a kreatív iparágak területén, illetve hogy támogassa a közép-európai tervezőket a nemzetközi divatipar látóterébe kerülésében. A zsűri (amelynek egyébként Áron Eszter, az SZTA-befektetés ÁERON márka névadó divattervezője is tagja) a magyar, cseh, lengyel, szlovák, horvát és szerb nevezőktől idén környezetvédelem témakörben várja a kreatív újdonságokat. A legjobb pályázók (a felhívás alapján legfeljebb húszan) végül október 16-án egy divatbemutató keretében mutathatják be kollekciójukat.
A pályázat lehetőséget teremt a hazai tervezőknek, hogy induló vagy a divattérképen még nem szereplő márkájukat megismerje a szakma, a potenciális ügyfelek és a partnerek. A kreatívipar szereplőire jellemző, hogy saját nevükkel fémjelzett márkájukat startup vállalkozásként készülnek beindítani. Ha sikeresek akarnak lenni a hazai, de a magyar piac korlátai miatt inkább a globális színtéren, mindenképpen meg kell találniuk a kreatív alkotási folyamatok és az üzleti tervezés, gondolkodás közötti egészséges egyensúlyt, amellyel működőképessé és fejlődőképessé válhat a cég. A tehetséges tervező személye szükséges, de nem elégséges eleme egy hosszú távon fenntartható kreatív vállalkozásnak. Ez általában hatalmas terhet ró a cégalapítóra (aki legtöbbször maga a tervező).
A megbízható back-office kiépítéséhez és a minőségi kollekciók megalkotásához elengedhetetlen az anyagi stabilitás, hogy ne kelljen napról napra finanszírozási nehézségekkel szembesülni. Az indulóknak a hitel nem megoldás, de a piacra jellemző szezonalitás miatt a már több éve működő kreatívipari cégek nagy része is feleslegesen kopogtatna a pénzintézeteknél.
A mai magyar divattervezők számára rendkívül jó hír, hogy a tőkepiac viszont egyre inkább kezdi felkarolni őket. Intenzívebb kreatívipari befektetési hullámról kvázi 2010-es évek elejétől kezdve beszélhetünk, és a cégek számára is egyre inkább világossá kezd válni, hogy ha nemzetközi céljaik vannak, ahhoz a tőkebefektetők megkerülhetetlen szereplők. Magyarországon 2012-től jelent meg a kockázati tőke a divatiparban, azóta pedig már számos másik vállalkozás döntött úgy, hogy üzleti stratégiáját tőkebefektetés segítségével valósítja meg. A legnagyobb kreatívipari portfólióval rendelkező Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. portfóliócégei között olyan sikeres magyar márkák szerepelnek, mint az ABODI, a REKAVAGO, a KONSANSZKY vagy a HAMERLI, amelyek tőkehelyzetük megerősítése révén stabilizálni tudták működésüket, és azóta sokkal több energiát tudnak fordítani újabb (nemzetközi) lehetőségek felkutatására és kiaknázására.
Egyébként a közép-európai divatmárkák egyre nagyobb figyelmet kapnak Európában, illetve a tengerentúlon is. Egy-egy magyar divattervező számára fontos siker minden egyes alkalom, amikor világhírű művészek, zenészek vagy színészek fedezik fel maguknak a kollekciójukat, hogy abból válogassanak ruhát a következő ünnepélyes rendezvényen való megjelenéshez. Ha nem akarunk túl messzire menni az SZTA-tól, akkor olyan hírességeket említhetünk, mint például Taylor Swift, Lady Gaga vagy Fergie, akiket Abodi Dóra által tervezett ruhákban is láthatott már a nagyközönség. De friss példa Szjerdene világhírű angol soul-jazz énekesnő, aki annyira beleszeretett a KONSANSZKY kollekciójába, hogy a márka egyik nagykövete lett.
A Design Terminál pályázatának köszönhetően most még több tervezőnek adatik meg a lehetőség, hogy munkáira nemzetközi szinten is felfigyeljenek. Két díjat osztanak ki. A Nemzetközi Díj 10 ezer euró értékű vállalkozásösztönző csomagot tartalmaz, amely a győztes csapat számára a 2017-es őszi Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe keretén belül divatbemutatót jelent, ezen felül két szakmai workshopon is részt vehetnek, illetve egy külföldi szakmai eseményen is bemutatkozhatnak. A Design Terminál díj lehetőséget biztosít arra, hogy a nyertes tervező a Magyar Kereskedőház támogatásával egy külföldi szakvásáron vehessen részt. A felsorolt lehetőségek fontos előrelépési lehetőséget jelenthetnek a győztes pályázók számára, akár Magyarországról, akár a régió többi, a nemzetközi kreatívipar szempontjából egyelőre kevésbé hangsúlyos országából kerülnek ki.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]