Az olyan, mobilalkalmazásban utazó startupok, mint az Uber vagy a Snapchat globális szinten folyamatosan növekedő népszerűsége kiemelkedően magas hozammal kecsegtet egy-egy tőkebefektető számára. Mivel az IT szektor ma az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazat, több befektető is verseng a legígéretesebb projektek megszerzéséért, ráadásul a befektetési összeg gyakran a befektető hivalkodása miatt kúszik fel. Ez feljebb tolja a végső tranzakciók értékét is, ami befolyásolja a startupok cégértékét is. Többek között ennek is köszönhetően már több mint 90 internetes mobilalkalmazást gyártó vállalat értéke lépte túl a bűvös 1 milliárd dolláros (kb. 273 milliárd forintos) határt, csatlakozva az összesen már 800 milliárd dollárt érő unikornisok klubjához.
Természetesen az unikornisok klubjába tartozni egyfajta presztízsérték, nem csak azt mondja el a startupról, hogy a fejlesztése, terméke komoly tényező a piacon, de azt is, hogy komoly forrásokat kell letenni az asztalra a megvételükért. Ez azonban több fontos problémát is felvet egyes startupok esetében. A 2000-es évek befektetési hullámához képest a piac jelenlegi virágzását már kevésbé jellemzik a részvénykibocsátások, az exitek elsősorban felvásárlások formájában valósulnak meg. Ez azt is feltételezi, hogy van egy olyan vevő, aki képes és hajlandó kifizetni az egyre magasabbra szökő üzletrészárakat.
A befektetéshez mért exitek aránya azonban az utóbbi hat negyedévben globálisan folyamatosan csökkent. A kiemelkedő vállalatértékkel rendelkező cégek befektetői azzal találják szemben magukat, hogy nehéz vevőt találni befektetéseikre. Több olyan befektető ugyanis, aki már későbbi fázisban nagyobb összeggel szállt be egy-egy startupba, veszteségeket tapasztal, és kevesebb pénzt tud újra befektetni. Ennek következtében pedig a befektetők gyakran akár két-három évvel is kénytelenek meghosszabbítani a befektetési időszak eredetileg tervezett öt-hét éves hosszát.
Ennél nagyobb probléma viszont az egyes startupok értékének mesterséges, piaci verseny általi feltornászása, ami a túlértékelés veszélyéhez vezet. KKV-k tekintetében már írtunk a problémáról, egy unikornis túlértékelése viszont nyilvánvalóan jelentősen nagyobb mértékű kockázatot hordoz magában, egy jóval nagyobb lufi kipukkanásának veszélye forog fenn. Ha a befektető jóval több tőkét fektet a vállalatba, mint amennyit az képes bevételi oldalon realizálni, a befektetés az elvárt hozamszint elmaradása miatt könnyen veszélybe kerülhet.
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy cégmérettől függetlenül mennyire fontos a független, hiteles piaci szereplő általi cégértékelés. Ennek köszönhetően ugyanis a befektetői árajánlat is pontosabb lehet. Emellett a cég tisztában lehet saját határaival is, elősegítve a lehető leghatékonyabb üzleti terv kialakítását.
A mobilalkalmazások piaca azonban folyamatosan pezseg, így a megvalósult exitek számának csökkenése minden bizonnyal nem fogja eltántorítani a befektetőket az újabb ígéretes startupokba való befektetésektől. Mivel a 15 évvel ezelőtti befektetési hullámhoz képest a befektetők ahelyett, hogy több kisebb befektetéssel biztosítanák be magukat, jellemzően kevés vállalatba több pénzt fektetnek, nagy eséllyel tovább növelik az unikornisok klubjába pályázó vállalatok körét.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]