A hazai autóipar számára az utóbbi idők egyik legjelentősebb híre volt a BMW bejelentése, miszerint Debrecen mellett egy 400 hektáros területen épít gyárat a német prémium autógyártó. A tervek szerint a termelés felfuttatása után, közel ezer alkalmazottal évente akár 150 ezer hagyományos és elektromos autó előállítására is alkalmas lesz az üzem. A hír nem csak a keleti országrész munkaerőpiacának ad nagy lehetőséget, hanem a magyar autóipari beszállítók számára is gyümölcsöző lehet.

A BMW bejelentése után elmondható, hogy az összes nagy német prémium autógyártó jelen van gyártási tevékenységgel hazánkban: a Mercedes Kecskeméten, az Audi pedig Győrben üzemeltet gyárat, a tevékenységük pedig a foglalkoztatás, az oktatás és a térség vonzereje szempontjából is pozitív. A beszállító vállalkozások legnagyobb hazai befektetőjeként nem mellékesen a beszállítói láncra is jelentős pozitív hatással lehet a beruházás. A BMW gyár megjelenésével alapvetően tovább növekszik a hazai gazdaság egy szektor teljesítményétől való függése, a járműiparhoz kapcsolódó exporttevékenység ugyanis nagyjából 40%-ra emelkedik. Ugyanakkor diverzifikálódik is ez a szegmens, hiszen a tervek szerint a hagyományos gépjárművek mellett a gyárban elektromos autókat is gyártanak majd.

Nagy lehetőség előtt állnak a beszállítók

Korábban már foglalkoztunk a PwC Autóipari Beszállítói Felmérésével, amely szerint a hazai beszállítók 19%-a kizárólag magyarországi felhasználásra termel, 45% legfőbb célpiaca pedig a környező országok, elsősorban Csehország és Szlovákia. 2017-ben a magyar autóipar minden idők legmagasabb termelési értékét érte el 8038 milliárd forinttal. A régióban lévő autógyárak bővítése – leginkább az Audi és a Mercedes beruházásai – a hazai beszállítókat termelőkapacitás bővítésére ösztönözte, amely a BMW megjelenésével várthatóan folytatódik majd. A BMW a hagyományos autók mellett elektromos autókat is fog gyártani, ami hatással lehet majd a beszállítói értékláncra és módosíthatja az iparág szerkezetét.

A gyár megjelenése nem feltétlenül hat majd ugyanolyan formában minden beszállítóra:

  1. A BMW-nek hazánkban már most számos potenciális első körös beszállítója van, a gyár megjelenésével pedig tovább erősödhet az első körös beszállítók (Tier 1) csoportja. Ide sorolhatjuk azokat a beszállítókat, akik közvetlen kapcsolatban állnak az autóipari vállalattal, ez a szintű kapcsolat több mint egyszerű alkatrész-beszállítói kapcsolat.
  2. A gyár a második körös beszállítókra (Tier 2) is komoly hatással lesz, hiszen gyakran ezek a vállalkozások látják el az első körös beszállítókat.
  3. Értelemszerűen ezt a kört érinti legkevésbé közvetlenül a gyár megjelenése, közvetett módon azonban a harmadik körös beszállítók (Tier 3) is érezni fogják a gyár pozitív hatását.

A BMW számára eddig sem voltak ismeretlenek a hazai autóipari beszállítók: 2013-ban arról beszéltek, hogy közel 50 céggel dolgoznak folyamatosan együtt, akik közül 40 számít potenciális beszállítónak. A BMW szerint a mostani beszállítói kört a debreceni gyár megnyitása után is megtartják, hiszen a helyszínválasztásban többek között az is szerepet játszott, hogy ezek a beszállítók a keleti országrészben tevékenykednek.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

Prémium modellek a gazdaság szempontjából

A Portfolio.hu kilistázta, hogy melyek azok a főbb gazdasági területek, amelyekre hatással lesz a BMW debreceni gyárának jövőbeni tevékenysége. Tekintve, hogy a BMW prémium kategóriás autókat gyárt, várhatóan külföldön fogja értékesíteni az itthon gyártott járműveket, ami ezáltal növeli hazánk exportkapacitását és javulhat a magyar export részaránya is. A portál számításai szerint a gyár éves szinten megközelítőleg 900 milliárd forintos árbevételt érhet el, ami 250 milliárd forinttal emelheti a GDP szintjét, vagyis ez a GDP 0,5%-ának megfelelő hatással ér fel. A gyár üdvözlendő elképzeléseket határozott meg a munkahelyteremtés területén is, hiszen a terveik szerint közel 1000 dolgozót fognak alkalmazni. Ez a szám már önmagában is pozitívan hatna a hazai munkaerőpiacra, az pedig, hogy a BMW a keleti régiót választotta a tervei megvalósításához, segíthet abban, hogy kiegyensúlyozza az ország gazdaságának földrajzi egyenlőtlenségeit. Ez a beruházás tehát kitörési pont is lehet a térség számára. A szakképzett munkaerő megtalálása, illetve akvirálása ugyanakkor már az autóipari beszállítóknak is komoly kihívás, így ez a BMW számára is fejtörést okozhat.

A gyárnak ugyancsak számokban is jól érzékelhető szerepe lehet a debreceni lakáspiac fellendítésében. Egyes adatok szerint az utóbbi időben kínálati túlsúly figyelhető meg a debreceni lakáspiacon, a gyár megnyitása viszont erősítheti a keresletet. A bérlakások piaca azonban – leginkább a Debreceni Egyetem diákjainak köszönhetően – viszonylag telített, így a megnövekedett kereslet miatt növekedhetnek a lakások bérleti díjai.

A Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. tevékenységének középpontjában van a magyarországi beszállítócégek finanszírozása. A Széchenyi Tőkebefektetési Alap komoly múlttal rendelkezik a területen (portfóliócégünk például a győri Audinak is beszállító AXS Motionsystem Kft.), de az Irinyi II. Kockázati Tőkealap szintén megvalósíthat tőkebefektetéseket hasonló vállalkozásokba, sőt, a Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Kockázati Tőkealapon keresztül határon átnyúló együttműködések finanszírozására is lehetőség van, ami különösen érdekes lehet a debreceni BMW-gyár esetében.