A globális autóipar a történelem legradikálisabb változása előtt áll – mit léphetnek a beszállítók?

A globális autóipar a történelem legradikálisabb változása előtt áll – mit léphetnek a beszállítók?

A globális autóipar a történelem legradikálisabb változása előtt áll – mit léphetnek a beszállítók? 2560 1920 SZÉCHENYI ALAPOK

AutoAz elkövetkező évtizedben stabil növekedés várható a globális autóiparon, aminek legfőbb haszonélvezői azok az autóipari beszállítók lehetnek, akik fel tudnak készülni a rohamos technológiai fejlődés okozta kiszámíthatatlan változásokra. A Lazard és a Roland Berger tanulmánya szerint az autópiac értéke 2025-re jelentősen, 700 milliárdról 850 milliárd euróra nőhet. Fontos változás azonban, hogy a profit eloszlása a meglévő szegmensek és az új piaci szereplők között lényegesen módosulhat, ez pedig jelentősen átalakíthatja a beszállítók piaci pozícióit. Egy ilyen helyzetben nagy előnnyel rendelkeznek azok a cégek, amelyek elég tőkeerősek ahhoz, hogy akár üzleti tervük jelentős módosításával reagálni tudjanak az újabb szereplők és igények megjelenésére.

A címben lévő mondatot a Lazard pénzügyi tanácsadó cég igazgatója mondta az elkövetkező évtizedet vizsgáló tanulmányára alapozva. Az autóipar forradalmi változásainak irányai már most jól láthatóak, a mára már szinte általános árucikké vált belső égésű motorok mellett az elektromos autók és az önvezető autók fejlesztése is egyre nagyobb tőkeforrást mozgat meg. A hagyományos autógyártók mellett olyan új, innovatív szereplők is megjelentek, amelyek az adott területen előrébb járnak több, a hosszú évtizedek alatt piaci szerepéhez hozzászokott, és kvázi elkényelmesedett nagynevű cégnél is. A Tesla vagy épp a Google autóipari megjelenése sokuknál megszólaltatta a vészcsengőt, megindítva egy globális technológiai forradalmat, és ezzel járó költekezést a szektorban. A tanulmány szerint például az elektromos járművek piaca hét-tízszeresére nőhet a következő évtizedben, a gépjárművezetést támogató alkatrészek piacán pedig ötszörös növekedés várható.

Az új fejlesztési irányok szükségszerűen friss technológiákat, illetve a megváltozott igényeknek megfelelő alkatrészeket is megkövetelnek. Emiatt a hosszú évekre és évtizedekre visszanyúló beszállítói partnerkapcsolatok csak akkor maradhatnak értékesek a szükségszerűen újító autógyártóknak, ha a partnerek fel tudják venni a dinamikusan változó piaci trendek tempóját. Mindkét félnek késznek kell lennie a változásra, azonban az autógyártó az, aki beszállítót választ, és az is, aki kettejük közül az iramot diktálja.

Hogy a változó környezetben a beszállítók továbbra is sikeresek maradhassanak, elengedhetetlenül fontos lesz számukra, hogy magasabb szintű rugalmasságot, agilisabb hozzáállást mutassanak. Nem koncentrálhatnak kizárólag a hagyományos területek fejlesztésére, hiszen olyan piaci szereplőkkel kell majd versenyezniük, amelyek nem feltétlenül az autóiparban tevékenykednek, így egyes, innovációt igénylő részterületeken eleve versenyelőnyből indulhatnak. Emellett a beszállítóknak aktív portfóliókezelésükön is változtatniuk kell, fontos újragondolniuk alapvető kompetenciáikat, és folyamatmenedzsment szintjén is alkalmazkodniuk kell majd az új technológiákhoz – azaz szükségszerűen többet kell költeniük innovációs tevékenységre.

A fenti változások várhatóan hazánk autóiparának beszállítói piacát is érinteni fogják, így a magyar cégeknek is érdemes minél előbb felmérni azokat a hiányosságokat, amelyek később végzetesek lehetnek a cég számára az élénkülő versenyben. Meg kell figyelniük a partnerek és az (új) autóipari szereplők változó igényeit, és fel kell mérniük, hogy a saját tevékenységük milyen mértékű bővítése, fejlesztése, illetve milyen beruházások szükségesek ahhoz, hogy a cég értékajánlata vetekedjen az innováció szükségességét időben felismerő konkurenciáéval.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

Természetesen egy ilyen mértékű változás erős tőkehelyzetet feltételez. A minőségi és rugalmas gyártás biztosításához szükséges beruházásokhoz komoly tőkeforrásra van szükség, amelyet a cégek többsége csak nehezen vagy egyáltalán nem tud előteremteni saját zsebből. A pályázati források elnyerésére nem lehet vakon építeni, ráadásul ebben a szektorban jellemzően 50 százalék körüli önrésszel is rendelkezni kell, a jelentős összegű beruházások hosszabb megtérülési ideje miatt pedig a banki hitel törlesztésének korai megkezdése is problémát jelent számos vállalkozás számára.

Elsősorban az ilyen szituációban lévő vállalkozások tőkehelyzetét és igényeit szem előtt tartva indult el 2011-ben a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. tőkeprogramja, amely a hagyományos iparágakban tevékenykedő, stabil növekedésre képes vállalkozások számára ad komoly lehetőséget a vállalkozásfejlesztésre, tőkehelyzetük megerősítésére. A vállalatban tulajdonostársként megjelenő tőkebefektető egy ígéretes üzleti terv közös elfogadását követően a jellemzően 3-5, de adott esetben csak a 7 éves befektetési időszak legvégén várja vissza az időközben megnövekedett értékű vállalkozásba fektetett tőkét. Mivel az SZTA számára az innováció mindig is központi értéket jelentett, az Alap kiváló befektetési és szakmai partnerként szolgálhat mindazon beszállító vállalkozás számára is, amely a felgyorsult autóipari folyamatokkal szeretné felvenni a lépést.

Az SZTA feltételei és hozamelvárása a portfóliócégek és a piac szerint is probléma nélkül teljesíthetőek, befektetései pedig egyértelműen segítik a cégnövekedést és a piaci kilátások javulását. Nem meglepő hát, hogy annyian bíznak az állami tőkebefektetőben: portfóliójában a szoftverfejlesztő projektcégtől kezdve az évtizedes múlttal rendelkező (autóipari) beszállítói vállalatokig sokféle társaság megtalálható. A partnercégek legnagyobb halmazát (20 százalék) a fém- és gépipari cégek teszik ki, köztük számos olyan vállalat van, amely nemzetközi autógyártókat lát el speciális alkatrészekkel. Ráadásul a beszállítói portfólió kiemelkedő eredményekkel büszkélkedhet: az ebben a szektorban működő, összesen 2,6 milliárd forint értékű kockázati tőkét bevonó portfóliócégek 92 százaléka növelte árbevételét 2015-ben, 85 százalékának munkaerő-állománya is gyarapodott, míg az eredményesség a cégek csaknem 50 százalékánál egyértelműen javult.

A fenti eredmények tekintetében minden bizonnyal jó hír a szektorban működő, tőkeforrást kereső vállalkozások számára, hogy az SZTA azon dolgozik, hogy a közel száz befektetése után a 200. vállalkozást is tőkeforráshoz juttassa.

A megerősített tőkehelyzet pedig később jelentősen megkönnyíti a banki hiteltermékek igénybevételét, illetve sokat segíthet az olyan pályázati összegek elnyerésében is, mint például az októbertől elérhető, 20 milliárd forint keretösszegű, beszállító kkv-kat célzó GINOP-pályázat forrásai.