Közel öt év telt el a Széchenyi Tőkealap blogjának indulása óta. Ez idő alatt már több mint 400 bejegyzés született, amelyekben amellett, hogy beszámoltunk az SZTA és a porfóliócégeink legfontosabb eredményeiről, hírt adtunk a kockázatitőke-piac legérdekesebb történéseiről és eseményeiről, valamint számos, a vállalkozásokat érintő, hasznos szakmai témát dolgoztunk fel. Korábbi jubileumi bejegyzésünkhöz hasonlóan ezúttal is összegyűjtöttünk 15 újabb bejegyzést, amely segíthet jobban megérteni a kockázati tőke, a tőkebefektetők és a piac működését.

Két éve a gyűjtésbe bekerültek többek között az elvárt hozamról, a tőkebefektető jogairól és kötelességeiről, az exitről, a hitel és a tőke kapcsolatáról és a cégportfólióba való tartozás előnyeiről szóló bejegyzések. Ezúttal pedig olyan témákról lehet olvasni, mint a jogi átvilágítás folyamata, a tőkebefektetővel folyó tárgyalás, a vállalkozás pontos értékfelmérésének fontossága, a nemzetközi terjeszkedés kulcskérdései vagy az állami jelenlét előnyei a kockázatitőke-piacon.

Ki kezdeményezi a tőkebefektetést: a cég vagy a befektető? 
A stratégiai befektetők aktívan pásztázzák a piacot, hogy megtalálják a legmagasabb hozammal kecsegtető, illetve a legnagyobb nemzetközi sikerre esélyes projekteket, ám nem minden tőkepiaci szereplő szerzi így partnereit. Ennek okairól itt írtunk bővebben.

Amit mindenképp tisztázni kell a befektetővel tőkebevonás előtt 
Az elmúlt öt év alatt lezajlott több ezer tárgyalás tapasztalatai alapján összegyűjtöttük azokat a legfontosabb kérdéseket, amelyekre a tőkebefektetőnek és a vállalkozásnak még a tőkebevonás előtt közös nevezőre kell jutnia.

Felkészülés a befektetésre – Mire kíváncsi a jogi átvilágító? 
Vendégszerzőnk, a KRS Ügyvédi Iroda szakértő ügyvédje, dr. Pintér Attila egy bejegyzésben összegyűjtötte a tőkebefektetést megelőző jogi átvilágítással kapcsolatos információkat, ezzel segítve a tőkét bevonni készülő vállalkozások felkészülését.

Nincs kockázati tőke sikertelen befektetés nélkül 
Ahogy a vállalkozók, úgy a befektetők sem szeretnek beszélni bukásaikról, pedig gyakran sokkal többet lehet tanulni ezekből, mind a sikersztorikból. Ki lehet jelenteni, hogy egy sikertelen exit egy jó tőkebefektetőt csak megerősít.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

Egyszerű megoldás a tőkebefektetés kockázatának csökkentésére 
A bejegyzésben két, csak elméletben létező tőkebefektetés összehasonlításán keresztül bemutatjuk, hogyan tudja csökkenteni a befektetés kockázatát, ha a tranzakció egy helyett két szakaszban valósul meg.

Kinek üzlet egy rosszul menő vállalkozásban egyre több tulajdonrészt szerezni?  Miért nem jó, ha a befektető többségi tulajdonrészt szerez a vállalkozásban? Amellett, hogy a vállalkozásnak ez egyértelműen nem érdeke, a befektetőnek sem minden esetben előnyös. Az okokról a bejegyzésben lehet többet olvasni.

Becsapós kérdés: kinek éri meg felértékelni egy növekvő vállalatot? 
A cég vagy egy részének eladásánál nagyon fontos a cég értékének pontos meghatározása, hiszen ahogy azt bejegyzésünkben is ismertettük, mind az alul-, mind a felülértékelésnél rosszul járhat a tőkebefektető, illetve a vállalkozó is.

Magyarországon vagy a régió többi országában kockázatosabb startupba tőkét fektetni? 
A kelet-közép-európai régiót országonként, országrészenként több szempontból is különböző piacok, eltérő beállítottságú, potenciállal rendelkező vállalkozások alkotják. A tőkebefektető szempontjából lényeges kockázat azonban nem régióspecifikus, sokkal fontosabb, hogy a vállalat ki tudja-e használni saját képességeit és lehetőségeit.

5 hasznos tanács a vállalkozás növekedési stratégiájának megtervezéséhez 
A nemzetközi sikereket, lehetőségeket kereső vállalkozóknak érdemes követniük a már jelentős sikereket elért startupperek szakmai- és életpályáját. Bejegyzésünkben Frederic Mazzella, a több mint 1,5 milliárd dollár értékű BlaBlaCar alapítójának a cégnövekedéssel kapcsolatos öt hasznos tanácsát mutattuk be.

Hogyan indulhatnak el a magyar startupok a világsiker felé? 
Egy magyar vállalkozás nagyobb nemzetközi terjeszkedése jelentős tőkét és releváns külföldi tapasztalatot, széles kapcsolatrendszert igényel. Erre a kiterjedt nemzetközi kapcsolatok hiányában kevés hazai szereplő tud megoldást nyújtani, a külföldi befektetők pedig egyelőre kisebb mértékben keresgélnek célpontokat errefelé. Hogyan változhat ez a helyzet?

A magyar startupoknak el kell felejteniük a Szilícium-völgyet? 
A magyar startupok jelentős része az amerikai piacot határozza meg legfőbb elérendő célként. Azonban ez közel sem olyan egyszerű, és sok esetben nem is megfelelő cél a hazai startupok számára. Miért érdemes az európai vagy az USA-n kívüli egyéb piacokban gondolkodni elsősorban?

Mi a titka a sikeres németországi piacra lépésnek? 
Magyarország korlátozott piac lévén elsősorban a kisebb, lassabb növekedési potenciállal rendelkező vállalkozásnak képes fejlődési lehetőséget biztosítani, míg a startupok, valamint a magas növekedési potenciállal rendelkező vállalkozásoknak mindenképp nemzetközi terjeszkedésben kell gondolkodniuk. Bejegyzésünkben két cég példáján keresztül mutattuk be, mi lehet a sikeres németországi piacra lépés titka.

Nagyvállalati vs. startup innováció 
Ki van előnyösebb helyzetben az innovációs versenyben, hosszú távon ki diktálhatja a fejlesztési trendeket? A startupok vagy a nagyvállalatok? Milyen esetekben lehet a legjobb megoldás a két fél együttműködése?

Miért jó az állam jelenléte a tőkepiacon? 
Az állami tőkeprogramok amellett, hogy kkv-k széles körét juttatják tőkeforráshoz, hosszú távú pozitív gazdasági hatással bírnak, egy-egy határozott idejű tőkeprogram hatását akár évtizedek múlva és hatványozottan is érezheti a kkv-szféra.

Hogyan találhatnak egymásra a cégek és az üzleti angyalok?
Az üzleti angyalok bevonása az első lépés lehet egy későbbi finanszírozás forrás eléréséhez, valamint amellett, hogy anyagi forrást nyújtanak, egyfajta mentorként támogatják az alapítókat a kijelölt úton.  Vendégszerzőnk, Károlyi Antal, aki maga is üzleti angyal, emellett a magyar üzleti angyalokat egyesítő szervezet, a Hungarian Business Angel Network tagja, az üzleti angyalok tevékenységébe nyújt betekintést.