Ha van sorozat, amelyet egy startuppernek mindenképp érdemes követnie, az a Szilícium-völgy (Silicon Valley). A forradalmi tömörítő algoritmusukkal a startupok világába berobbanó kaliforniai fiatalok sztorija idén a negyedik évadját is megérte, ami alatt az induló, Pied Piper névre keresztelt cég rengeteg olyan szituációban találta magát, amellyel a startupok a való életben is megküzdenek. Mivel fikcióról, sőt komédiáról van szó, nem szabad mindent készpénznek venni, ami a sorozatban történik, a „völgybeli” kultúra ábrázolása nem mentes a túlzásoktól, karikatúra-szerű karakterektől és lehetetlen jelenetektől. Abban például, hogy a Pied Piper ennyi évadot túl tudott élni, hatalmas szerepe volt a szerencsének; az épp jókor, épp jó helyen lévő szereplőknek, a semmiből felbukkanó befektetőknek, a komikumot szolgáló, nem logikus személyes reakcióknak. Ezek nélkül ez a startup kb. az első, de legkésőbb a második évében (évadában) már halálra lenne ítélve. Mindennek ellenére a sorozatból egy teljesen kezdő cég nagyon sokat tanulhat. Hogy mégis mit? Az alábbiakban összegyűjtöttünk hét, a való startup életben is hasznos tanácsot:

  1. Készülj fel arra, hogy éjjelt nappallá téve kell dolgoznod a cégeden!

Egy jól működő cég felépítéséhez több ezer munkaórára van szükség. Egy dinamikusan változó versenypiacon működő startup nem teheti meg, hogy ezt az időt kényelmesen, napi nyolc órás beosztásokkal oldja meg. Ha a versenytársak előtt akarsz végezni a fejlesztésekkel, termékbevezetéssel, kampányok elindításával, a napjaid nagyobb részét a startupodnak kell szentelned. Csak akkor kezdj bele, ha kész vagy feladni a magánéleted jelentős részét. A Pied Piper csapatának szakmai és magánélete például teljesen összefonódik, a forgatókönyvben nagyon kevés teret kapnak az elkülönített személyes szálak. Két céges krízis között nem igazán jutna idő a kibontásukra. Sajnos a valóságban több olyan cégvezetővel találkoztunk, aki ezt korábban rosszul mérte fel: amikor az alapító-cégvezető arra hivatkozik, hogy ő most szabadságra megy két hétre, és ezért nem találkozik a potenciális ügyféllel, attól egy befektető világgá menne legszívesebben.

  1. Nagyon jól válaszd meg az igazgatói tanácsot, a menedzsmentet és a csapatot!

Minden pozícióra próbáld megtalálni a lehető legjobb embert. Ha egy szoftvercég alapítójaként például átlagon felüli fejlesztő vagy, de az előadói, tárgyalói képességeid hagynak kivetnivalót maguk után, próbálj bevonni egy olyan embert, aki ért ezekhez. Folyamatosan egyeztess vele a terveidről, stratégiáról, hogy a partnerek és befektetők előtt hitelesen tudja képviselni a cég érdekeit. Az igazgatótanácsba (nálunk inkább menedzsment) csak olyan embert delegálj magad mellett, akiben száz százalékosan megbízol. A fejlesztőcsapat szakértelmének szükségessége pedig nem is kérdéses, ha a piac legjobb termékét vagy szolgáltatását szeretnéd magadénak tudni, csábíts magadhoz a legjobb munkaerőt. Ha az alkalmazottak menedzselése nem az erősséged, találj olyan embert, aki bevonható ebbe. Az elégedett és lojális munkaerő kincset ér.

  1. A legjobb formádat kell mutatnod, amikor befektetővel tárgyalsz!

Rengeteg múlik az első találkozáson. Jobb esetben van egy órád, hogy beszélj arról, amitől életed következő éveinek, évtizedeinek szakmai és anyagi sikereit várod, de nem ritka, hogy tíz, sőt három perced van bemutatni a nagy ötletet. Ahogy az előző pontban is jeleztük, a legmeggyőzőbb, leghitelesebb embereidet küldd a tárgyalóasztalhoz. Ha mint alapító, te vagy az, annál jobb, viszont ellenkező esetben is legyél jelen mint az ötletgazda. Rád is kíváncsiak a tőkebefektetők. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy akármilyen erős ötlettel vagy termékkel a kezedben vagy hírnévvel is ülsz le tárgyalni a tőkebefektetővel, sosem szabad elbíznod magad. A befektetésről a döntés nem előzetes feltételezéseken, hanem a közös munkán fog alapulni. Márpedig a két fél közötti bizalmi kapcsolat kialakulásának ez az első lépcsőfoka. [post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

  1. Nagyon okosan kell gazdálkodni a befektetett tőkével

A tőkebefektetői/társtulajdonosi kontroll – folyamatos egyeztetések, rendszeres riportolás – minimálisra csökkenti annak esélyét, hogy a vállalkozás felelőtlenül használja fel a befektetett tőkét. Ugyanakkor fontos, hogy mint alapító/cégvezető úgy hozz döntéseket, és úgy bólints rá ötletekre, hogy a beruházások megtérülésének lehetőségek szerinti maximalizálását tartod szem előtt. Jól hangzik egy költséges kreatív marketingkampány láthatóságod növeléséhez, de nem biztos, hogy ez az, amire a cégednek szüksége van. Lehet, hogy néhány értékesítő felvétele vagy a termék továbbfejlesztése sokkal jobb ár/érték arányú megtérülést hoz hosszabb távon.

  1. A terméked fejlesztésénél tartsd szem előtt az üzleti potenciál maximális kihasználását!

Egy-egy fejlesztés vagy technológia sokféle termék vagy szolgáltatás alapja lehet, például egy forradalmi tömörítő szoftverből adattároló szolgáltatást is létre lehet hozni, de az okos telefonok egymáshoz és hálózatokhoz való csatlakozását is meg lehet vele reformálni. A fejlesztés valamennyi felmerülő irányválasztásánál vagy dilemmájánál számos kérdést végig kell gondolni. Melyik irány tud nagyobb célcsoportot megszólítani, illetve mely célcsoporttól lehet több bevételt remélni? Mi lenne a fejlesztés leghasznosabb felhasználási módja? Melyik irány lehet megoldás létező, komoly problémákra? Milyen megoldásokat szeretnél kínálni a cégeddel, a brandeddel? Ha tudod a válaszokat ezekre a kérdésekre, annál könnyebb dolgod van, ellenkező esetben érdemes szakértőket bevonni, piackutatásokat végezni. Lehet, hogy az eredmények alapján végül az elképzelésedtől távolabb álló megoldást kell választanod, hogy hosszú távon is profitot tudjon termelni a cég. Fontos azonban, hogy minél előbb szerezd meg a terméked piaci visszajelzéseit, és ne a tökéletes termék megalkotására törekedj. Sajnos vannak tökéletes terméket előállító cégeink hiányos piaci érdeklődéssel.

  1. A cég teljesítményét és üzleti eredményeit a megfelelő mérőszámokkal mérd!

Tudd, hogy melyek azok a mérőszámok, amelyek valóban számítanak, amelyek a valódi üzleti potenciált és eredményeket mutatják. Ha például egy ingyenes alkalmazásodat Google Playből és az App Store-ból letöltötték százezren, az nagyon szép eredmény, és lehet vele büszkélkedni, hirdetéseken feltüntetni, de egy befektető első kérdése biztosan az lesz, hogy ebből a százezerből hányan használják napi szinten, illetve mennyien fizetnek a plusz szolgáltatásokért. Ha a fizető, sőt az aktív felhasználók száma csak párezerre rúg, az azt jelzi, hogy volt több mint 90 ezer felhasználó, aki elfordult az alkalmazástól, valami probléma lehet vele. Vagy egyszerűen pénzt már nem adnának érte, hiába tetszik nekik. Mindig ezeket, a megoldásod valós értékét jelző mutatókat tartsd szem előtt és próbáld meg növelni. Előfordulhat, hogy a félrevezető adatok alapján a céget is felülértékelik, ami sem a vállalkozás, sem a potenciális befektető számára nem kecsegtet túl sok jóval. Számtalan ilyen sztorit látunk a tengerentúlon, ti hányat tudtok mondani?

  1. Nem érdemes félrevezetni a tőkebefektetőt, a cégnek ártasz vele

Ez a tanács talán a leginkább egyértelmű. A partneri együttműködés csak úgy működhet, és csak úgy maradhat gyümölcsöző, ha megvan a kölcsönös bizalom. A fontos információk elhallgatására, a pénzügyi adatok és eredmények kiszínezésére előbb-utóbb fény derül, onnantól kezdve pedig a befektető nem érdekelt abban, hogy együtt dolgozzon a cégvezetőkkel. Többségi tulajdonos esetén akár viheti a teljes céget, kisebbségi tulajdonos esetén kezdeményezheti a vezetés leváltását vagy a kilépést, rosszabb esetben pedig jogi útra is terelheti az ügyet. Erre azért szerencsére elhanyagolható mértékben van példa, a vállalkozások saját erőből, becsületesen szeretnék elérni a sikert.   Megjegyzés: A Szilícium-völgy 4. évadát idén mutatta be az HBO, az egyes epizódok megtekinthetők az HBO GO-n.