Üzleti angyalként a legfontosabb célunk, hogy a projekt koncepcióból a vállalkozássá, sok esetben a vállalkozóvá válást segítsük elő. Cél, hogy az első lépéseket követően olyan finanszírozás elérésre legyen képes a cég, amelyet önerőből nem, vagy csak később érne el. Az üzleti angyal a –pénzforráson kívül – az a mentor, aki támogatja az alapítókat ezen az úton. Jó hír, hogy ma már intézményesített formában is elérhető a segítség. Üzleti angyalok kapcsán sokszor felmerül a kérdés: miben más velük együttműködni, mint kockázati tőkést bevonni? Erre három jó válasz van, és ezek együtt értelmezhetők: kevesebb pénzt ad sokkal korábban és sokkal több időt fordít a vállalkozásra, mint egy intézményi befektető. Ez utóbbi a kulcs az üzleti angyal szerep megértéséhez: amíg egy üzleti angyal néhány vállalkozással foglalkozik, addig egy befektető portfóliója sokkal szélesebb. Ez megmutatkozik az egyedi cégekkel való kapcsolatban is: az üzleti angyalnak egyszerűen több ideje és vélhetően – akár korábbi múltjából, akár érdeklődéséből adódóan – több tapasztalata van az adott cég kapcsán. Nem a monitorozásra fókuszál, hanem az aktív és napi szintű cégirányításra, azonnal visszajelez. Képes azt a tudásbeli gapet áthidalni, amely a vállalkozásépítésnél sokszor szembejön az első cégét építő alapítóval. Az üzleti angyallal való együttműködés első kérdése, hogy milyen angyal kell nekünk. Elvárjuk tőle az iparági tapasztalatot és kapcsolatrendszert, vagy jó menedzsert keresünk, aki képes támogatni a cégépítést? A válasz nagyban függ attól, hogy a cég milyen fázisban van: első időben a fejlesztés és a termékvalidálás a fontos, míg később az, hogy valaki a skálázásban és a stratégiában segítsen. Mindkét szerep más felkészültséget igényel, jó esetben mindkét típust kellő időben sikerül megnyerni a vállalkozásunknak. És ezen nagyobb ívű kérdések mellett azzal is meg lehet takarítani közel egy napot, ha a vállalkozó nem maga néz utána, hogyan kell angol bankszámlát nyitni vagy Facebook hirdetést szervezni. Az üzleti angyal bevonása legalább ugyanakkora körültekintést igényel, mint ha befektetőt választanánk: korai fázisban engedünk valakit a cégünk aktív életébe, aki sokat tehet azért, hogy sikeresek legyünk. Ha valaki olyan partnert keres, aki segíteni tud neki, nem árt előzetesen alaposan körbenézni a szóba jöhető lehetőségek között. Fontos, hogy az adott üzleti angyal milyen korábbi eredményekkel (track recorddal) bír a piacon: validálja-e tevékenységét néhány befektetés, jó esetben exit? Van-e releváns kapcsolatrendszere? Vállalkozóként végigjárta azokat a buktatókat, amelyek egy új cégre várnak? És befektetőként? Tényleg van-e ideje a cégünkkel foglalkozni? A befektető vagy angyal szintén alaposan végiggondolja, hogy mire áldoz pénzt és időt. Hetente, de akár naponta több ötlettel találkozik, amelyek egy részében lát fantáziát, jelentős részükben kevésbé. Azonban ötletre ritkán mozdul rá: amíg nincs egyértelmű válasz arra, hogy az alapítók milyen termékkel vagy szolgáltatással akarnak majd piacra lépni és mit kell addig tenni, míg létrejön a kínálat, addig támogatni sem tudja őket. Nem várható el az alapítóktól, hogy kiforrott sales stratégiájuk legyen, de az igen, hogy alapvetően mit szeretnének értékesíteni és miért. [post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter] Magyarországon jelen pillanatban mind az üzleti angyalok, mind a vállalkozók tanulják a kockázati tőke játékszabályait. Kevés az olyan angyal, aki már sikeres vállalkozással a háta mögött, az exiten keresett pénzét befektetve mentorálja a vállalkozókat, aki már az első kapavágástól végigvitte a céget az értékesítésig. A vállalkozóknak pedig egyfelől a fentebb már említett koncepcióalkotásban és a megvalósításban kell mindenképpen fejlődniük, ahogyan az értékesítési kompetenciában is. A fentiek végiggondolása után egy kérdés maradt: hol találhatók meg az üzleti angyalok? Erre a kérdésre az egyik válasz a 2016 végén alakult Hungarian Business Angel Network, amely célul tűzte ki az üzleti angyal tevékenység láthatóvá válását. Olyan platformot akar teremteni, ahol a vállalkozók megtalálják a potenciális első befektetőjüket, aki valóban „smart money”-t tud a cégnek adni. Cél, hogy az elkövetkezendő 3-5 évben létrejöjjön az a hazai üzleti angyal közösség, amely valid befektetései révén jó célpont az üzlettársat kereső vállalkozóknak.