aranybanyaSokat nyer az a tőkebefektető, aki elsőként talál rá egy ígéretes, magas növekedési potenciállal bíró startupra vagy vállalatra, és meg is tud egyezni a tulajdonosokkal. Az igazi lépéselőnyt viszont annál a befektetőnél kell keresni, aki új befektetési piacra tud bukkanni, kvázi elsőként válogatva az iránymutató projektek, ötletek között. Például az IT szektor rohamos növekedésének köszönhetően több olyan új, fejlődő piac is megjelenik, amely jelentős összegeket képes felvenni tőke formájában. Az ide elsőként belépő befektető úgy érezheti magát, mint egy eldugott kincsesládára bukkanó felfedező.

A jó befektető állandóan figyeli a piaci híreket, szemmel tartja a folyamatokat, a vállalati híreket, és nem vár sokat a megfelelő lépéssel. A legígéretesebb cégekért ugyanis gyakran küzdelem folyik a befektetők között (hacsak nem merül fel a közös befektetés lehetősége). Természetesen attól, hogy valaki a leggyorsabb, még nem jelenti azt, hogy végül vele egyeznek meg a tulajdonosok. A teljesíthető feltételek, a közös érdekek megtalálása, a bizalom megléte mind rendkívül fontos tényező egy befektetésnél. A gyorsaság azonban lépéselőnyt jelent.

Egy új vagy újonnan felfutó piac általában tele van tőkefelvevő képességgel rendelkező cégekkel, startupokkal. Ha ezt a legélelmesebb tőkebefektetők felismerik, onnantól kezdve a befektetési hullámnak gyakran öngerjesztő hatása lesz, a többi befektető is minél nagyobb szeletet szeretne kapni az egyre növekvő tortából. Az pedig, hogy a piac mekkora tőkét bír el, már elsősorban a vállalatoktól függ.

A kiberbiztonságba ömlik a pénz

A fenti folyamatra kiváló példa az informatikai biztonsági startupok rekordot döntő tőkebevonása. Az utóbbi években megszaporodó és egyre nagyobb erejű hackertámadások miatt ugyanis kiemelkedően fontossá váltak a kiberbiztonságot nyújtó programok, alkalmazások. A nagyvállalatok egyre többet költenek biztonsági szolgáltatásokra (például az érzékeny információkat tároló mobilok, okos telefonok védelmére).

Csupán 2015 első negyedévében több mint 1 milliárd dollárnyi forrást szereztek a biztonsági megoldásokat nyújtó startupok, amely összeg közel duplája a tavaly első negyedéves összegnek, és megegyezik 2011 egész éves tranzakciós volumenével. A növekedés tehát ugrásszerű. Ahogy a probléma fokozódik, az igény is folyamatosan nő, amelyre mind az „öreg” nagyvállalatok, mind a már kész termékkel rendelkező startupok, mind a termékfejlesztési fázisban lévő induló vállalkozások a saját megoldásukkal kívánnak előállni. A növekedésnek pedig az ezt a tendenciát felismerő befektetők finanszírozási forrása ágyaz meg.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

Itthon a kreatívipar tör nagyon előre

Bár a legdinamikusabban az informatikai szektor fejlődik, számos ágazat követi a példáját. Az egészségügy, az autóipar vagy épp a kreatívipar ugyanúgy vonzó terület a befektetők számára. A tavalyi Design Héten tapasztalt érdeklődés például jól mutatja, hogy számos finanszírozási forrást kereső kreatívipari cég van a piacon, amit az SZTA 5 vállalkozást számláló cégportfóliója, vagy az egyes JEREMIE-alapok designipari befektetései is alátámasztanak. Egy nemrég publikált, átfogó kreatívipari elemzés is egy európai és hazai szinten is folyamatosan növekedő területről ír, amely várhatóan képes lesz megmozgatni azokat a befektetőket is, akik nem figyelték ezt a piaci szegmenset, vagy nem tekintettek ennyire jövedelmező szektorként rá.

Ha pedig egy befektető egyre inkább megismeri a piacot, és azon egyre több vállalatba tud befektetni, jobban megértve a benchmarkokat, az iparági specifikumokat és modelleket, a portfóliócégeinek előrelépését is eredményesebben és hatékonyabban lesz képes támogatni. A Széchenyi Tőkealap például már jelentős szakmai tapasztalatot szerzett a fémipari vagy az egészségügyi területeken, és a kreatívipari szegmenset is egyre jobban átlátja, minden egyes újabb befektetéssel erősíteni tudja befektetői piaci szerepét.