A Magyar Kormánynak stratégiai célja a határon túli magyar közösségek gazdasági megerősítése, valamint a határon átnyúló, kkv-k közötti gazdasági kapcsolatok ösztönzése. E célok támogatására egyszerre több programot is elindított, többek között érdemes idesorolni a működését hamarosan megkezdő Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Alapot, a határon túli fejlesztéseket és beruházásokat támogató közvetlen pénzügyi támogatásokat vagy a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) edukáló célú rendezvénysorozatait. A közvetlen fejlesztésekről és beruházásokról itt írtunk korábban, ezúttal pedig a Magyar Nemzeti Kereskedőház kkv-kat célzó programjait mutatjuk be közelebbről. A több mint tíz éves befektetési időszakra tervező Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Alap tevékenységéről még számos bejegyzésben szót fogunk ejteni. Az MNKH célja biztosítani a kormány által meghirdetett Gazdaságfejlesztési Program hatékony felhasználásához szükséges tudást, kapcsolatrendszert és szakmai hátteret. Az általuk indított, határon túlra kiterjedő Exportakadémia című rendezvénysorozattal a térségbeli magyar vállalkozásokat szakmai tudással, valamint kapcsolatrendszerrel kívánja segíteni exportpiaci tevékenységükben. A rendezvény résztvevői elismert trénerektől, állami szervezetek képviselőitől, valamint külpiaci szakértőktől ismerhetik meg az exporttevékenységben rejlő lehetőségeket és kockázatokat, illetve a sikeres külpiacra lépéshez szükséges üzleti- és marketingstratégia kialakításának lehetőségeit. [post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter] A képzés sikeres a vállalkozások körében, a több éve tartó képzéssorozaton eddig több mint 200 cégvezető vett részt. Az évente többször megrendezésre kerülő képzést Magyarország mellett több határon túli helyszínen is megtartják, így például a Vajdaság és Kárpátalja után az erdélyi, később pedig a felvidéki magyar vállalkozások gazdagodhatnak rendkívül hasznos, az iparági specifikumokat figyelembe vevő tudással. A képzéssorozat a kkv-szektor szinte minden szereplője számára hasznos lehet, hiszen a már régebb óta működő, növekedési fázisban lévő vállalkozások mellett a kezdő innovatív kkv-k igényeire szabott exportpiaci tudást is kínál. A képzéssorozaton érintett iparágak tekintetében is rendkívül széles a kínálat, az Exportakadémia témáit illetően alapvetően az adott térségben jellemző szektorokhoz kíván alkalmazkodni. Így például a soron következő, erdélyi, egész pontosan Gyergyószentmiklóson megrendezésre kerülő képzés témája a faipar- és erdőgazdálkodás lesz. Ugyanakkor az áprilisi tréningen résztvevő vállalkozások képviselői az élelmiszeripar, a kozmetikai ipar, a textilipar, az IT, valamint az ipari automatizálás szegmenseiből érkeztek. Emellett a Digitális Jólét Program keretében az MNKH 2017 őszétől újabb exportképzési programot indít, kimondottan az IT és IKT vállalkozások igényeire szabva, építve a magyar IKT-szolgáltatások és technológiák iránt mutatkozó globális érdeklődésre. A Kereskedőház négy kontinens közel hatvan országában térképezi fel a magyar IT-megoldások iránti keresletet. A tapasztalatokat is figyelembe véve az exportpiacokat célzó hazai cégeknek fog cégre szabott oktatást, tanácsadást és mentorálást is tartalmazó szolgáltatásokat nyújtani. Az exportképzési tréning a nemzetközi marketing, a prezentációs technikák, a kiállítási stratégiák, a kockázati tőkebevonás, a szellemi tulajdonjog, a versenyjog és a humánerőforrás-menedzsment témái köré fog épülni. A vállalkozások tudásalapú fejlesztése és felkészítése rendkívül fontos elem a versenyképes cégek számának bővítésében. Nem elég jó terméket gyártani vagy egyedi szolgáltatást nyújtani, a piaci – sőt a külpiaci – trendekkel és elvárásokkal is tisztában kell lenni. Ha a vállalkozások széles rétege számára válnak elérhetővé a tematikus, releváns képzések, a magyar kkv-kör egyre felkészültebben tudja megmérettetni magát a nemzetközi piaci versenyben és tud rugalmasan reagálni az újabb kihívásokra. Az évtized elején felélesztett kockázatitőke-piacon ez a fejlődés már látszik, a tőkebefektetők – köztük az SZTA – is azt tapasztalja, hogy a vállalkozások egyre felkészültebben és tudatosabban érkeznek a tárgyalásokra. Ennek pedig közvetlenül a 2017-től ismét aktívabbá váló tőkepiac, közvetetten pedig a magyar gazdaság fogja érezni hosszú távú pozitívumait.