Az árbevétel és a foglalkoztatottság tekintetében is az autóipar bővülése várható az idei évben – áll a PwC Magyarország Autóipari Beszállítói Felmérésében, amelyet jellemzően 500-nál több főt foglalkoztató nagy- és közepes vállalatok töltöttek ki. Már 2017 is a növekedés éve volt, az autóipari vállalatok negyede kétszámjegyű árbevétel-bővülésről számolt be, 80% feletti kapacitáskihasználtság mellett. A válaszadók túlnyomó többségben egyetértenek azzal, hogy az Ipar 4.0 koncepció elkerülhetetlen, valamint, hogy keményen kell dolgozni az innováció elősegítésén.

A magyar autóipar tavaly minden idők legmagasabb termelési értékét produkálta 8038 milliárd forinttal, a PwC Magyarország Autóipari Beszállítói Felmérése szerint pedig az idei adatok is hasonlóan pozitívak lesznek. A beruházási hajlandóság tekintetében elkötelezettek a cégek a növekedés irányában, az állandósulni látszó munkaerőhiány azonban kihívást jelent az ágazat számára. A növekedési kilátásokat veszélyeztető kockázatok között első helyen a képzett munkaerő hiánya áll, a kitöltők 78%-a értékelte veszélyforrásként ezt a faktort. A rendelkezésre álló új szakképzett munkaerő hiánya a cégek növekedési kilátásaira is közvetlen hatással van, negyedük arról számolt be, hogy létszámgondok miatt utasított már vissza megbízást. Mindeközben a konjunktúra miatt egyelőre kevés cég gondolkodik költségcsökkentésben.

Az autóipar felkészülten néz az Ipar 4.0 felé

A megkérdezett vállalatok túlnyomó többsége, közel 85%-a számára már ismert az Ipar 4.0 koncepció, és elkerülhetetlennek érzik a gyártási folyamatok változását. Negyedük már jelenleg is használ Ipar 4.0-ás megoldásokat a termelésben, míg a többség középtávon számít arra, hogy – elsősorban a kutatás-fejlesztésben, a termelésben és a logisztikában – megjelennek a technológiai újítások.

A kereslet és a követelmények növekedésével összhangban a beszállítóknak intenzíven kell dolgozniuk a termelés hatékonyságának folyamatos javításán és az innováció elősegítésén ahhoz, hogy megfeleljenek a megnövekedett igényeknek.

A PwC összegzése szerint már rövidtávon is piacvesztéssel kell számolniuk azoknak az autóipari beszállítóknak, amelyek kis kutatásfejlesztési igényű, hagyományos terméket gyártanak.

Az elektromos autókban például 60%-kal kevesebb az alkatrész, mint a régi technológiájú járművekben. Ez a tény az autóipart és a beszállítói hálózatot is negatívan érinti.

A felmérés eredménye mentén világosan körvonalazódik, hogy az Ipar 4.0 megkerülhetetlen az autóipar számára és hogy a magyar autóipar jövője az infrastruktúra fejlesztésében, az innovációban és a kutatás-fejlesztést támogató környezetben rejlik.

A jövőt illetően a kutatásból az is kiderült, hogy a robotika 5 éven belül stratégiai fontosságú lesz az autóipari beszállítók számára Magyarországon.

Ennek megalapozása jeleként a megkérdezett vállalatok 13%-a gondolkodik helyi K+F központ megalapításán vagy a központi K+F tevékenységek lokális támogatásán.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

A kutatás azt a kérdéskört is körüljárta, hogy milyen forrásból látják megvalósíthatónak a beruházásokat az autóipari vállalatok. Eszerint a vállalatok 40%-a olyan beruházásokra számít, amelyeket saját tőkéből tud majd finanszírozni. 13% külső forrásból tervezi finanszírozni a beruházásokat, míg 21%-uk nem vár növekvő beruházást a közlejövőben.

A külső forrásbevonásra nyújt megoldást a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. által kezelt Irinyi II. Kockázati Tőkealap, amely a növekedési potenciállal bíró ipari kis- és középvállalkozásokat kívánja versenyképes helyzetbe hozni az Ipar 4.0 korszakában. Ugyanakkor a Széchenyi Tőkebefektetési Alapból is valósítottunk már meg sikeres, az autóipar digitalizációjához kapcsolódó befektetést, például a gyártósori munkafolyamatok digitalizálásával, kiértékelésével és optimalizálásával foglalkozó AXS Motionsystem Kft.-be.