?Napjainkban sorra jelennek meg az újabb és újabb startup cégek a piacon, és úgy tűnik, mintha az ifjú titánok vennék át a vállalkozói szféra feletti uralmat. De vajon valóban ez a helyzet? Magyarországon is élre törnek a fiatalabb generáció tagjai vagy a már karrierváltásban érintett generáció alapítja a legmenőbb startupokat? A Bridge Budapest felmérésének nemrég közzétett eredményeiből kiderül, milyen a hazai vállalkozási hajlandóság.

Bár a magyarok egyötödének – elsősorban a 18-29 év közötti, érettségizett réteg – fejében már megfordult egy vállalkozás indításának a gondolata, egyelőre a legtöbben még várnak, és alkalmazotti státuszban dolgoznak a biztos jövedelemért – derül ki a Bridge Budapest felméréséből. A megkérdezettek 17 százalékának igen magas a vállalkozói kedve, azonban ezek a többségében diplomával rendelkező férfiak egyelőre még nem tették meg a szükséges lépéseket a saját cég alapítása felé, és alkalmazottként dolgoznak.

Az adatok szerint a magyarok mindössze 3 százaléka az, aki a nemzetközi piacokat is megcélozva, tudatosan és elkötelezetten vezeti cégét. Emellett pedig 4 százalékot tesz ki azoknak a száma, akik már vállalkoznak, de még nem követik a startupok globális szemléletmódját.

A hazai üzleti élet meghatározó alakjai a tájékozott, szakmai tapasztalattal és kellő rátermettséggel rendelkező, negyvenes korosztálybeli férfiak. Az olyan, ifjú titánok által vezetett világhírű vállalatok példája miatt, mint amilyen a Facebook és a Google, azt gondolhatnánk, hogy megjelent a vállalkozók új nemzedéke. Bár nem ismeretlen a fiatal és sikeres cégvezető jelensége, de ahogy már korábbi bejegyzésünkben is részleteztük, a sztereotípiák ellenére a tipikus sikeres vállalkozó nemcsak hazai, de nemzetközi szinten is átlagosan 40 év körüli, vagy még annál is idősebb.

A középkorúak tehát aktív résztvevői a foglalkoztatott rétegnek, az sem ritka, hogy 45 éves koruk után fognak bele új vállalkozásba. Vezérelheti őket egy új ötlet, a függetlenedni vágyás vagy akár egy kényszerhelyzet is, sokan érdeklődnek az új megoldások iránt. Hazánkban külső segítséget is találnak a vállalkozó szelleműek, a 45+ Vállalkozói Program szolgáltatáscsomagjával segít újraindítani az egyes szakmai életutakat. A fentieket támasztja alá a CIB Bank és a Bell Research közös kutatása is, amelyet a 300 millió forint alatti éves nettó árbevételű magyarországi vállalkozások körében végeztek. Ebből kiderül, hogy a magyar kisvállalatok többségénél (57%) a cégvezető 50 év feletti.

A korosztály nemzetközi képviselői között is találunk olyanokat, akik az átlagosnál később építették fel világhírű vállalkozásukat, startupjukat. Marc Pincus 41 évesen alapította a neves mobiljáték-fejlesztő Zyngát, amellyel a vállalkozó ismert lett. De például a cégek számára felhő alapú pénzügyi és HR alkalmazásokat kínáló Workday társalapítója, David Duffield 65 évesen indította el a piacvezető céget, és 47 éves volt, amikor a másik sikeres vállalkozását, a PeopleSoftot alapította. De még a divatiparban is találhatunk példákat, az ismert divattervező, Vera Wangot 40 éves kora után alapította meg ma már világszerte ismert márkáját.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

Természetesen a potenciális befektetők és partnerek számára nem elsődleges szempont a kor, de a felkészültség, a magabiztos kiállás és a tapasztalat igen. Ezt ismerték fel a fiatalok is, ez az a visszahúzó erő, amely a legnagyobb arányban féken tartja őket, amikor cégalapításról esik szó. A Bridge Budapest éves ifjúságkutatásában 20 és 35 év közöttieket kérdezett a vállalkozói hajlandóságukról, a jövőképükről. Az előző évekhez képest megnőtt azoknak a válaszadóknak a száma, akik még nem érzik magukat elég felkészültnek egy ilyen lépés megtételéhez. A megkérdezettek 19 százaléka ugyanis kevésnek tartja üzleti ismereteit, a közeljövőben ezért nem kíván vállalkozást indítani.

Jó hír azonban, hogy a kockázatkerülők aránya 30 százalékról idén 18 százalékra csökkent, vagyis nem a biztonságvágy gátolja a fiatalokat a vállalkozásalapításban, hanem a tudatosság és a felkészültség elérése sarkallja őket a várakozásra. Valószínűsíthető továbbá, hogy a megfelelő szakmai és vállalkozási kompetenciák megszerzése után sokan döntenek majd az önálló projektek beindításán az alkalmazotti státuszban ragadás helyett. A reprezentatív felmérés ugyanis azt mutatja, hogy ma tízből hat fiatalnak vannak saját üzleti tervei, amelyeket szeretne sikerre vinni. Ráadásul a hazánkba vetett bizalmuk is fokozatosan növekszik, egyre többen gondolják úgy, hogy a nemzetközi piac mellett Magyarországon is jó esély van az érvényesülésre.