A kelet-közép-európai régióban összesen 1,47 milliárd euró tőke áramlott magántőke-alapokba, és 1,3 milliárd forint értékű exit valósult meg 2014-ben. Mindez arra utal, hogy a befektetők egyre több régióbeli startupban és kkv-ban látják a siker lehetőségét, miközben Európa egészét nézve csökkenő befektetési kedvnek lehetünk szemtanúi. Ez pedig azt is jelenti, hogy a nemzetközi célokat kitűző magyar cégeknek érdemes felkészülniük a megnövekvő befektetői érdeklődésre.
Korábban már bemutattuk a stratégiai befektetők motivációját és céljait. Az elsősorban uniós forrással gazdálkodó tőkealapokhoz képest ők elsősorban nem a kb. 5-7 éves befektetési időszak lejárta utáni sikeres cégeladásban érdekeltek, hanem egy hosszú távú céges sikersztori fenntartásában. Ez viszont azzal is együtt jár, hogy az alapító a nagyobb szakmai elismerés és gyors növekedés érdekében kénytelen lemondani tulajdona jelentős részéről (sajnos ez a magyar kockázati tőkepiacon sem rendkívüli). Az egyedi szakmai képesség ugyanis önmagában nem elegendő, a stratégiai befektető üzleti tudásával és tapasztalatával, saját irányítása alatt kívánja kihozni a lehető legtöbbet a cégből.
Hogyan talál egymásra a cég és a stratégiai befektető?
A cégeket nem megveszik, hanem legtöbbször eladják, éppen ezért folyamatosan jelen kell lenni a piacon potenciális vevő után kutatva. Noha a private equity cégek és a tőkeerős, piacot venni akaró befektetők folyamatosan pásztázzák a piacot, meg kell találni azt a csatornát, ahol felhívjuk magunkra a figyelmet – akár több száz régiós versenytársunk közül. A vállalkozóknak fontos tudatosítaniuk, hogy a cégeladás hosszú előkészületeket igényel, a folyamatok 9-18 hónapot, de akár éveket is felölelhetnek – hangzott el a HVCA (Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület) és az M27 ABSOLVO szakmai rendezvényén.
Érdemes tehát időben elkezdeni a felkészülést. Fel kell mérni a potenciális befektetői kört, ki kell alakítani a hatékony együttműködést, és feltérképezni a befektető motivációit. Biztos lehet abban a vállalkozó, hogy a stratégiai befektető az értéket fogja keresni a cégben, legyen az akár innovatív technológia, egyedi termék vagy szolgáltatás, erős piaci pozíció, esetleg értékes szerződésállomány vagy maga a menedzsment. Sőt, ez utóbbit gyakran a céggel együtt veszik meg rövidebb-hosszabb időre. A stratégiai befektető hosszú távú sikert predesztinál befektetése számára, így biztos akar lenni a döntés helyességében.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]
Ha a vállalkozás alaposan felkészül, és olyan szakmai együttműködést, extra értéket, hiányzó kompetenciát tud felmutatni a potenciális befektetőnek, amely illeszkedik portfóliójához, illetve kiegészíti azt, növeli versenyképességét és piacvezető szerephez juttatja, akkor máris többet tud nyújtani egy átlagos startupnál vagy kkv-nál. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy itt most nem kizárólag az innovatív induló cégeknek szóló lehetőségről van szó, a hagyományos iparágakban, úgymint az élelmiszeriparban, a vegyiparban, a gépgyártásban, a textiliparban vagy az építőiparban is láthat perspektívát egy szakmai befektető. Ahogy írtuk, az extra értéknek kell meglennie, amely a piactól függetlenül tud hosszú távú sikert biztosítani a tulajdonosoknak.
Az elmúlt hónapokból a TriGránit, a szallas.hu, az ExtremeDigital, a Fornetti vagy korábban a Distinction vagy az IND sikeres (rész)értékesítése szolgálhat izgalmas, tanulságos példaként.
A tapasztalatok szerint azok a vállalkozók, amelyek alaposan felkészülnek, és adott esetben nemzetközi tapasztalatokkal és gyakorlattal rendelkező szakértőt is bevonnak a cégeladás előkészítésébe, 40-70 százalékkal is növelni tudják cégük értékét. Itt érdemes kiemelni, hogy egy pénzügyi befektető (korábbi) jelenléte nagymértékben növeli a cég hitelességét, ugyanis elmondhatja magáról, hogy egy külső tulajdonostárs mellett már bizonyítani tudott. Folyamatos ellenőrzések alatt és egyeztetések mellett kellett a közösen elfogadott üzleti terv egyes pontjait teljesítenie, emellett pedig az üzleti tudásbázisa is megnőtt. Ez önmagában azonban nem elegendő, ugyanis ahogy fent is írtuk, a stratégiai befektetőket más motiválja, mint a tőkealapokat, ezért a felkészüléshez is máshogy kell hozzáállni.