Lehet, hogy épp az ön cégét keresi egy stratégiai befektető

Lehet, hogy épp az ön cégét keresi egy stratégiai befektető

Lehet, hogy épp az ön cégét keresi egy stratégiai befektető 2560 1649 SZÉCHENYI ALAPOK


InvestA kelet-közép-európai régióban összesen 1,47 milliárd euró tőke áramlott magántőke-alapokba, és 1,3 milliárd forint értékű exit valósult meg 2014-ben. Mindez arra utal, hogy a befektetők egyre több régióbeli startupban és kkv-ban látják a siker lehetőségét, miközben Európa egészét nézve csökkenő befektetési kedvnek lehetünk szemtanúi. Ez pedig azt is jelenti, hogy a nemzetközi célokat kitűző magyar cégeknek érdemes felkészülniük a megnövekvő befektetői érdeklődésre.

Korábban már bemutattuk a stratégiai befektetők motivációját és céljait. Az elsősorban uniós forrással gazdálkodó tőkealapokhoz képest ők elsősorban nem a kb. 5-7 éves befektetési időszak lejárta utáni sikeres cégeladásban érdekeltek, hanem egy hosszú távú céges sikersztori fenntartásában. Ez viszont azzal is együtt jár, hogy az alapító a nagyobb szakmai elismerés és gyors növekedés érdekében kénytelen lemondani tulajdona jelentős részéről (sajnos ez a magyar kockázati tőkepiacon sem rendkívüli). Az egyedi szakmai képesség ugyanis önmagában nem elegendő, a stratégiai befektető üzleti tudásával és tapasztalatával, saját irányítása alatt kívánja kihozni a lehető legtöbbet a cégből.

Hogyan talál egymásra a cég és a stratégiai befektető?

A cégeket nem megveszik, hanem legtöbbször eladják, éppen ezért folyamatosan jelen kell lenni a piacon potenciális vevő után kutatva. Noha a private equity cégek és a tőkeerős, piacot venni akaró befektetők folyamatosan pásztázzák a piacot, meg kell találni azt a csatornát, ahol felhívjuk magunkra a figyelmet – akár több száz régiós versenytársunk közül. A vállalkozóknak fontos tudatosítaniuk, hogy a cégeladás hosszú előkészületeket igényel, a folyamatok 9-18 hónapot, de akár éveket is felölelhetnek – hangzott el a HVCA (Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület) és az M27 ABSOLVO szakmai rendezvényén.

Érdemes tehát időben elkezdeni a felkészülést. Fel kell mérni a potenciális befektetői kört, ki kell alakítani a hatékony együttműködést, és feltérképezni a befektető motivációit. Biztos lehet abban a vállalkozó, hogy a stratégiai befektető az értéket fogja keresni a cégben, legyen az akár innovatív technológia, egyedi termék vagy szolgáltatás, erős piaci pozíció, esetleg értékes szerződésállomány vagy maga a menedzsment. Sőt, ez utóbbit gyakran a céggel együtt veszik meg rövidebb-hosszabb időre. A stratégiai befektető hosszú távú sikert predesztinál befektetése számára, így biztos akar lenni a döntés helyességében.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

Ha a vállalkozás alaposan felkészül, és olyan szakmai együttműködést, extra értéket, hiányzó kompetenciát tud felmutatni a potenciális befektetőnek, amely illeszkedik portfóliójához, illetve kiegészíti azt, növeli versenyképességét és piacvezető szerephez juttatja, akkor máris többet tud nyújtani egy átlagos startupnál vagy kkv-nál. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy itt most nem kizárólag az innovatív induló cégeknek szóló lehetőségről van szó, a hagyományos iparágakban, úgymint az élelmiszeriparban, a vegyiparban, a gépgyártásban, a textiliparban vagy az építőiparban is láthat perspektívát egy szakmai befektető. Ahogy írtuk, az extra értéknek kell meglennie, amely a piactól függetlenül tud hosszú távú sikert biztosítani a tulajdonosoknak.

Az elmúlt hónapokból a TriGránit, a szallas.hu, az ExtremeDigital, a Fornetti vagy korábban a Distinction vagy az IND sikeres (rész)értékesítése szolgálhat izgalmas, tanulságos példaként.

A tapasztalatok szerint azok a vállalkozók, amelyek alaposan felkészülnek, és adott esetben nemzetközi tapasztalatokkal és gyakorlattal rendelkező szakértőt is bevonnak a cégeladás előkészítésébe, 40-70 százalékkal is növelni tudják cégük értékét. Itt érdemes kiemelni, hogy egy pénzügyi befektető (korábbi) jelenléte nagymértékben növeli a cég hitelességét, ugyanis elmondhatja magáról, hogy egy külső tulajdonostárs mellett már bizonyítani tudott. Folyamatos ellenőrzések alatt és egyeztetések mellett kellett a közösen elfogadott üzleti terv egyes pontjait teljesítenie, emellett pedig az üzleti tudásbázisa is megnőtt. Ez önmagában azonban nem elegendő, ugyanis ahogy fent is írtuk, a stratégiai befektetőket más motiválja, mint a tőkealapokat, ezért a felkészüléshez is máshogy kell hozzáállni.