Megvan a legjobb három kreatívipari vállalkozás! Tőkét kaphatnak az SZTA-tól

Megvan a legjobb három kreatívipari vállalkozás! Tőkét kaphatnak az SZTA-tól

Megvan a legjobb három kreatívipari vállalkozás! Tőkét kaphatnak az SZTA-tól 1000 1000 SZÉCHENYI ALAPOK

Desing HétÖsszesen 17 kreatívipari vállalkozás jelentkezett az október elejei felhívásunkra, ebből 8 mutathatta be tevékenységét és vállalkozásfejlesztési terveit a szakmai zsűri előtt. A legígéretesebb három cégvezetővel már meg is kezdődtek az első tárgyalások. Számítottunk rá, hogy lesznek izgalmas projektek, annak viszont külön örülünk, hogy ennyi kreatívipari vállalkozás gondolkodik komolyan tőkebevonási lehetőségben. Amióta a tőkepiac egyre inkább komoly befektetési területként tekint az ágazatra, a kreatívipari vállalkozások is valós alternatívaként kezelhetik a kockázati tőkét, annál is inkább, mert a szektor hiteligénylési esélyei a változékony piaci viszonyok és az általában kevés fedezetbe vonható eszköz miatt viszonylag alacsonyak.

Ahogy korábban megírtuk, a Design Hét Budapest keretében rendezett üzleti, pénzügyi fókuszú két programon összesen közel 150 látogató vett részt. A résztvevők körében elvégzett nem reprezentatív felmérésből kiderült, hogy a jelenlévők háromnegyedének már van vállalkozása, ebből kétharmaduk az utóbbi két évben alapította a céget. További 21 százalék pedig bele szeretne vágni egy cég megalapításába, ezért is vett részt az SZTA és a Design Terminal közösen szervezett programjain.

A már működő céggel rendelkező vállalkozók közel kétharmada tervez valamilyen bővítést vagy fejlesztést, és közel 50 százalékuk ezt kockázati tőkével finanszírozná meg. A megkérdezettek fele uniós pályázatokon indulna el, és csupán 8 százalék fordulna valamilyen hitelintézethez külső forrásért. A kreatívipari vállalkozók jelentős része (kétharmada) elsősorban kockázati tőkében vagy pályázatban gondolkodik, negyede pedig mindkét finanszírozási formát igénybe venné cégfejlesztéshez.

Eddigi munkánkkal bizonyítottuk, hogy komoly szerepet kívánunk vállalni a hazai kreatívipar fellendítésében. Már számos tehetséges tervező és designer mondhatja el magáról, hogy SZTA-tőkével indult el vagy folytatta vállalkozása bővülését, amivel a legnagyobb hazai kreatívipari cégportfólióban foglalhatnak helyet. Egyre jobban meg- és kiismerjük a szektort, átlátjuk a mozgásokat, a folyamatokat, felmérjük a lehetőségeket, és talán már elmondhatjuk, hogy az ágazatban az SZTA rendelkezik a legjelentősebb tapasztalattal a hazai tőkepiaci szereplők közül.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

És hogy mi lesz ennek a három vállalkozásnak a sorsa? Reményeink szerint tőkebefektetés és közös munka. A pályamunkákat elbírálók: az SZTA, a Design Terminal, az SRFF Law Firm és a CEIS szakértői egybehangzó döntéssel gondolták úgy, hogy a kiválasztott három cégben van meg az a potenciál, amely a későbbiekben sikerre viheti őket. Azt kiemelnénk, hogy az SZTA kizárólag olyan cégekbe fektet be, amelyeknél az eladható, értéket felmutató termék, a profitábilis üzleti terv és a kedvező piaci körülmények mellett a motivált, tapasztalt és felkészült szakembergárda is adott. Éppen ezért a tőkebevonást megelőző időszakban a csapatokat felkészítjük egy tőkebefektetővel való partneri együttműködésre, hogy a cégirányítás és a források felhasználása a lehető leghatékonyabban és legeredményesebben történhessen.

A neves divatmárkák hasonlóan kezdték, többük csak egy jelentős volumentű tőkebefektetés után tudta elkezdeni a nemzetközi célok megvalósítását. Hogy a lehető legközelebbi példával éljünk, Abodi Dóra tavaly első magyar divattervezőként kapott meghívást a London Fashion Weekre, hogy saját show keretében mutassa be legújabb kollekcióját, majd idén tavasszal ismét számítottak az ABODI divatmárka megjelenésére a szervezők. A londoni meghívásokat megelőzően, 2013-ban az SZTA 57 millió forintot fektetett az ABODI márkába, a stabil piaci finanszírozás biztosítása és a márka továbbfejlődése céljából.. Hasonló eredményekre valamennyi tehetséges tervezőnek lehetősége van, aki már bizonyított a piacon és képes arra, hogy nemzetközi szinten is megjelenjen.