Hogyan lehet szintet lépni, és vállalkozásból vállalattá fejlődni? Hol tartok a vállalatépítés útján? Mik azok a lépések, amiket meg kell tennem a bővülés érdekében? Eladni a cégemet? – soha! Sok hasonló felvetéssel találkoznak a Budapesti Értéktőzsde munkatársai a hazai vezetőkkel és döntéshozókkal folytatott több száz találkozón. Az alábbiakban Paulovits Márton, a Budapesti Értéktőzsde Kibocsátói Akvizíciók Igazgatóságának igazgatóhelyettese fejti ki, hogy miért lehet reális és valós alternatíva a nyilvános tőkepiacok használata a magyar középvállalatok számára.

Elért a vállalkozás egy szintre, de új megoldásokra van szükség a további növekedés érdekében. Miért a nyilvános tőkepiac?

A tőzsde által működtetett platformok finanszírozási alternatívát jelenthetnek a vállalatok számára abban az esetben, ha a hitel, vagy éppen a támogatási források már nem nyújtanak elegendő támaszt a szintlépéshez. A tőkepiac, mint eszköz a következő években meglátásunk szerint a versenyképesség megalapozásához elengedhetetlen lesz. Vannak olyan hazai vállalatok, amelyek a nyilvános piaci megjelenéssel az üzleti érték növelése mellett bizonyos „élethelyzeteket” is kezelhetnek – legyen az generációváltás, új piacra lépés, terjeszkedés, tulajdonosi exit vagy éppen akvizíció megvalósítása.

Fontos kiemelni, hogy a tőzsde nem pénzügyi, hanem működésbeli kérdés. A nyilvános tőkepiacon megjelenő vállalatok működése egy olyan mérce, amivel megállapítható, hogy hol áll a vállalat a fejlődés és érettségi szakasz útján. Bizonyos változtatásokat alapvetően érdemes megvalósítani a vállalatoknak az értéknövelés érdekében, gondoljunk itt akár a belső és külső jelentéstételi rendszerekre; koherens, adatokkal alátámasztott döntéshozatalra; hatékony működést támogató üzleti folyamatokra. Egy tőzsdeérett cégnek úgy kell működnie, mint a legprofibb automatizált gyártósornak, ha az ehhez szükséges változtatásokat meglépik a vezetők, az számukra fejlődést hozhat.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

A tőzsde a tulajdonosról, pénzről és kontrollról szól. Egyrészt a nyilvános tőkepiac rugalmasságot biztosít a vállalat feletti kontroll tekintetében. Azok számára, akik nem akarják eladni a vállalatot, hosszú távon terveznek – számukra érték növelő tényező lehet, illetve plusz forrásbevonási opciót jelenthet a tőzsdei jelenlét. Akik azonban az évek során összegyűjtött vagyon egy részét pénzzé akarják tenni, a tőzsde az ő számukra is lehetőséget biztosít. Sőt, hatékonyan támogatja azokat a helyzeteket, amikor a tulajdonosnak likviditásra van szüksége. A kontroll mindeközben végig a jelenlegi menedzsment kezében maradhat. A tőkepiaci értékesítés tehát amellett, hogy rugalmas kiszállási lehetőséget nyújt a tulajdonosoknak akár több lépcsőben, alkalmas a jelenlegi menedzsment befolyásának megtartására is. Ugyanakkor mivel külső partnerek lesznek részesei a vállalat életének, a keresleti oldal megerősítése is szükséges, a döntések helyességéről és racionalitásáról.

A nyilvános tőkepiaci megjelenést olyan vállalatnak ajánljuk, amely:

Lépések, amiket érdemes megtenni

Sokszor felmerül a találkozók során, hogy mi az, amit keresnek a befektetők, vagy éppen miben kell fejlődni. Tapasztalatunk szerint, sok szereplő már most is az elvárt elvek mentén működik, a különbség ebben az esetben az, hogy ezt koherensen be is kell tudni mutatni a befektetői kör számára.  Hiszen az nem elég, ha a cégvezető tisztában van azzal, hogy jól működteti a céget.

Konkrét felkészülési lépések igénye esetén a következő fő mérföldköveket javasoljuk a vállalatok számára:

  1. Stratégia felülvizsgálata
  2. Befektetési sztori kialakítása a piac számára
  3. Validáció, a tanácsadók és befektetők folyamatos visszajelzése alapján
  4. Szervezeti működés és döntési folyamatok átalakítása

A fent említett főbb mérföldkövek mellett számos további építőkocka szükséges, amely alapvetően befolyásolja a vállalat sikerét. Például:

Vendégszerzőnk sorozatát folytatjuk!