A korai fázisban lévő startup vállalkozások számára nem a befektetők elérése jelenti az egyetlen kulcsot a sikerhez. Hasonló lendületet biztosíthat ugyanis, ha az alapítók megfelelő útmutatásban, mentorálásban részesülnek – ebben nyújtanak segítséget a jellemzően pár hónapot felölelő inkubátor programok. Bejegyzésünkben kifejtjük, miért és milyen elvárásokkal érdemes csatlakozni ezekhez a kezdeményezésekhez.

Felbecsülhetetlen tudás

Az inkubátor programok legnagyobb előnye az a koncentrált tudás- és tapasztalatmennyiség, amelyet a mentorok és a többi résztvevő vállalkozás alapítói nyújtanak. Az elérhető fejlődést még látványosabbá teszi, hogy az impulzusok egy pár hónapos időszak alatt érkeznek, így a lehető legintenzívebb a folyamat; ráadásul ahelyett, hogy a résztvevők a nulladik lépcsőfokról próbálnák felépíteni vállalkozásuk alapjait, a mentorok több éves tapasztalatának köszönhetően kipróbált és sikeres módszereket implementálhatnak.

A programok nagy hangsúlyt fektetnek az alapvető vállalkozói készségek csiszolására, többek között az értékesítésre, a marketingre, a kommunikációra, a pénzügyre és a technikai megoldásokra vonatkozó ismeretek is előtérbe kerülnek. A résztvevők közti tudásmegosztás szintén gyakori elem. Ez az aspektus remek lehetőséget biztosít az oktatási készségek fejlesztésére, így a későbbiekben a résztvevők hatékonyabban tudják átadni a tudásukat kollégáiknak, vagy éppen delegálni a feladatokat saját vállalkozásukon belül.

Tudatos jövőkép

Vállalkozásindításnál nem könnyű hosszú távon gondolkozni, mivel az alapítók általában a kezdeti, operatív jellegű problémákkal vannak elfoglalva. Az inkubátor kezdeményezések ebben is mankót nyújtanak és olyan összefüggéseket, rendszereket fednek fel az érintettek előtt, amelyeket alapesetben csak jóval később ismernének fel. Nem csupán a veszélyforrásokra, de a potenciális lehetőségekre is rámutatnak, illetve azokat a stratégiákat, eszközöket is felvonultatják, amelyek segítségével a résztvevő vállalatok kiaknázhatják az előnyöket.

Pozitívumot jelent, hogy a programok végeztével nem szorulnak háttérbe a résztvevő vállalatok: a mentorokkal jellemzően hosszú távú kapcsolat alakul ki, és az alumnik által alkotott hálózatok is további tapasztalatokat, értékes feedbacket, befektetői kapcsolatokat képesek nyújtani.

Nem csak induló startupoknak

Gyakori tévhit, hogy az inkubátor programok kizárólag a frissen alapított, ötlet fázisban lévő startupok részére jelenthetnek segítséget. Azonban minden inkubátor más-más modellt alkalmaz, és ezek alapján változik az is, hogy milyen cégek számára biztosít ideális feltételeket. Érdemes számításba venni a vállalat székhelyét, fejlettségének aktuális fázisát, az érintett iparágat és azt is, hogy az alapítók milyen mértékű és minőségű külső segítséget kívánnak bevonni – legyen szó akár tőkefektetetésről, akár mentorálásról.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

A startupok perspektívája

Minden résztvevő cég törekszik a lehetőségek kiaknázására az inkubátor program hónapjai alatt, ehhez viszont érdemes pár irányelvet szem előtt tartani. Az egyértelmű célok kijelölését kiegészítendő hatékony megoldást jelent, ha a programban résztvevő vállalat fő teljesítménymutatókat (KPI, azaz Key Performance Indicator) határoz meg. Ezek együttesen felfoghatók egyfajta térképként, amely megmutatja az alapítók és a munkatársak számára, hogy merre érdemes haladni a hosszú távú célok elérése érdekében.

Ez a módszer gyakran egészül ki olyan hosszú távú célok meghatározásával, amelyek elsőre elérhetetlennek tűnnek: ez segít kitolni a vállalat határait, elérni a teljesítőképessége csúcsát, valamint sok esetben olyan munkavállalókat vonz a céghez, akik a lehető legnagyobb kihívásokat keresik.

Sokat profitálhat a vállalat abból is, ha szoros kapcsolatot ápol a program keretében hozzárendelt mentorral. Amellett, hogy útmutatásra támaszkodhat a vállalat a program alatt, a mentor a projekt lezárulása után is értékes üzleti kapcsolatot, ezáltal több befektetőt, újabb potenciális lehetőségeket is jelent.

Ezen felül fontos, hogy a vállalat megértse az inkubátor program motivációit és céljait: míg némelyik a tőkebefektetést helyezi a fókuszba, akad olyan, amelyik a tudásmegosztást tartja az elsődlegesnek. Sokat nyom a latba a partnerek, szervezők személye is – a nagyvállalatok által támogatott programok például azt az aspektust is képesek megmutatni a résztvevőknek, hogyan kell a nagybefektetők várakozásainak megfelelni.

Hazai lehetőségek

Magyarországon is számos lehetőség kínálkozik – az inkubátor programokat tekintve – a startupok számára. A Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. által támogatott, két sikeres kört teljesítő ACCELERATOR projekt például a Duna-régió nyolc országára terjedt ki. A program tavalyi, tavaszi és őszi fordulói alatt a résztvevők az SZTA és a Közép-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség szakértőitől, valamint külsős szakemberektől kaptak mentorálást olyan területeken, mint az üzleti tervezés, a piackutatás, a jogi kérdések és a marketing. Az egyes körök végére a vállalatok kész üzleti koncepcióval és a projekt végét követő, fél évre szóló részletes akciótervvel lettek gazdagabbak, utóbbit be is mutathatták több aktív tőkebefektetőnek és üzleti angyalnak.

A Design Terminal a közép-európai régió egyik legnagyobb, 7 országban tevékenykedő innovációs kezdeményezése. A 2014 óta Magyarországon is aktív program látóköre a technológiai fókuszú, a társadalmi kihívásokra választ adó és a nagyvállalati innovációs projektekkel foglalkozó startupokra egyaránt kiterjed. Ennél is régebbre nyúlik vissza a Kitchen Budapest története: a 2007-ben alapított intézmény legfőbb célja, hogy előremozdítsa a digitális készségek, DIY gyakorlatok és tudásmegosztás közösségi modelljének elterjedését a hazai színtéren. Jelentős kezdeményezés az uniós forrásból megvalósuló INPUT Program is, az infokommunikációs szektorban aktív startupokat célzó inkubátor elsősorban a nemzetközi piacra lépést segíti elő komplex szolgáltatási portfólióval, szakértői támogatással és széles kapcsolati hálóval.

Az üzleti angyalok tevékenysége szintén releváns a mentorálás szempontjából: a Balogh Péter vezette Baconsult például az angyalbefektetésen túl inkubációs szolgáltatásokat is kínál, a Vinnai Balázs által alapított BnLStart pedig a B2B alapú mentorálásra fókuszál. A hazai angyalbefektetőket a HUNBAN (Hungarian Business Angel Network) fogja össze, rendszeres konferenciákkal, fórumokkal növelve a közösség hatékonyságát.