üzleti_alkalmazásElképesztő tempóban bővül a globális alkalmazáspiac, nem véletlen, hogy a tőkebefektetők egyik legkedveltebb szektoráról van szó. Az „unikornisok” (1 milliárd dollárnál többre értékelt startupok) között is számos mobil alkalmazást fejlesztő cég foglal helyet, amely értékét többek között befektetések, felvásárlások és IPO-k során volt képes növelni (pl. Uber, Snapchat, Spotify). Bár egyelőre még a mobiljátékok termelik a legnagyobb bevételt, a kevésbé kiszámítható modell miatt a piac várhatóan egyre nagyobb hangsúlyt fog helyezni a nem-játék alapú applikációkra, illetve az elsősorban a vállalatokat célzó fejlesztésekre.

A mobiljátékokból származó bevételek 90 százaléka az ingyenes alkalmazásokon belüli vásárlásokból származik, a többi alkalmazás esetében viszont ez az üzleti modell a 60 százalékos letöltési arány ellenére csupán a bevételek 26 százalékát teszi ki. Ebben a szegmensben, főleg a cégeknek szánt alkalmazások esetén sokkal eredményesebb a többek között a SaaS mintára is épített előfizetéses modell.

Egy tőkebefektető a haszonmaximalizálás érdekében elsősorban két szempontot tart szem előtt, egyrészt a vállalat tevékenységében rejlő értéknövelő képességet, másrészt a minél alacsonyabb kockázatot. Míg az alkalmazások száma a piacon 2010-ben 250 ezer volt, 2014-re ez a szám 3 millióra nőtt, azonban a mobilpiac nem növekedik ekkora sebességgel, így a felhasználókért folytatott verseny egyre kiélezettebb, ráadásul egy-egy felhasználó így egyre drágábbá is válik. Egy ilyen piacon, ahol gyakran egy-egy trend vagy hype határozza meg egy termék sikerességét, kevésbé kiszámítható a bevételi számok alakulása, így a tőkebefektetőnek is nagyobb kockázattal kell számolnia.

A nem játék alapú alkalmazások jelentős része ezzel ellentétben (például közösségi chat, zenehallgatás, fájlkezelés) hosszabb élettartammal bír, így a megtermelt bevétel tervezhetőbb, és kevésbé támaszkodik a pillanatnyi trendekre. A legkiszámíthatóbb üzleti modell az előfizetéses forma, amelyet az üzleti ügyfelek számára fejlesztett alkalmazásoknál lehet kiválóan alkalmazni. A vállalatok ugyanis a hosszú távú tevékenységet csak olyan szoftverekkel, mobil alkalmazásokkal tudják megtervezni, amelyekre hónapokig, sőt évekig is építhetnek.

A cégek számára fejlesztett, igazán jó mobil megoldásokra (pl. Evernote Business vagy az SZTA első sikeres exitje, a Mobilengine alkalmazása) manapság nagyobb az igény, mint az elérhető kínálat, így egy-egy kiemelkedő fejlesztés könnyen szóbeszéd tárgya lehet, növelve az ismertséget és a potenciális megrendelői kört. A magas élettartam, illetve a kisebb verseny éppen ezért hosszabb távon akár jóval jövedelmezőbbé teheti a fejlesztő vállalkozást. Még ha el is marad a kezdeti felhajtás, illetve a kimagasló érdeklődésnek köszönhető robbanásszerű értéknövekedés, emellett pedig az értékesítésre is költeni kell, a stabil, hosszabb távú célokkal rendelkező ügyfélkör biztosítani tudja a folyamatos cégnövekedést. Mindkét üzleti modell eltérő stratégiát igényel a befektető részéről, de ez már attól is függ, hogy inkább hamarabb kívánja elérni az elvárt cégértéket, vagy inkább az üzleti szféra biztosabb építkezésében bízik. Természetesen ez sosem lehet teljesen fekete-fehér kérdés, de az eltérő piaci jellemzők különböző eredményeket predesztinálnak.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

A Széchenyi Tőkealap 2014-ben fektetett be az online és mobil üzleti megoldásokat kínáló ShiwaForce Zrt.-be. A céget 2011-ben alapították, és hazánk, illetve Közép-Európa egyik leggyorsabban növekvő technológiai vállalataként 2014-re már számos elismerést szereztek fejlesztéseikkel. A csapat szakmai hozzáértése, tapasztalatai és sikerei tehát kiváló referenciát jelentettek egy 200 millió forintos tőkebefektetésre, amelyet a 2013 óta fejlesztés alatt álló, cégek számára egyedülálló webes alapú eszközt nyújtó KarmaPlatform tökéletesítésére és piaci értékesítésére használtak fel. Az alkalmazás azóta is rendkívül népszerű az ügyfeleik körében, ráadásul Amerikában is felfigyeltek már rá.

A jellemzően kisebb kockázatú befektetéseket jegyző SZTA számára a nemzetközi piaci lehetőség és a fent kifejtett, tervezhető üzleti modell miatt kiváló befektetési lehetőséget jelentett, a cég által eddig elért eredmények pedig alátámasztják a döntés helyességét.