Átfogó tanulmány készült az európai és a hazai kreatívipar eredményeiről, helyzetéről és kilátásairól. Annak ellenére, hogy viszonylag fiatal iparágról van szó, meghatározó szerepe van mind a kontinens, mind Magyarország gazdaságában. A kreatív-, illetve kulturális ipar közel 550 milliárd eurós forgalmával az európai GDP 4,2 százalékát teszi ki, több mint 7 millió fővel a harmadik legnagyobb foglalkoztató szektor az építő- és a vendéglátóipar után, a bővülés pedig folyamatos. Nem meglepő, hogy a tőkebefektetők is egyre nagyobb méretben és értékben fektetnek be kreatívipari vállalatokba.
Az összeállítás rendkívül kedvező képet fest a hazai helyzetről. Budapest, illetve Közép-Magyarország az Európai Unió 8. legfontosabb dizájnipari központja. A kreatívipari ágazatok összeségében a hazai GDP 3,7 százalékát teszik ki, és a foglalkoztatottak 4,4 százaléka dolgozik a szektorban. Az egyes ágazatok növekedési üteme eléri a GDP-növekedés ötszörösét, amivel a járműipar után a második legdinamikusabban növekvő iparág az országban. Ez kiváltképp alkalmassá teszi arra, hogy a tőkebefektetők jövedelmező befektetési célpontként tekintsenek rá.
Mivel a hazai tőkepiac csupán az elmúlt 5-10 évben kezdte el felfedezni magának a piacot (és abból is az elmúlt 2-3 év volt említésre méltó a piacot tekintve), az eltérő üzleti modell miatt a tőkealapoknak és befektetőknek a kezdetekben tapasztalatot kellett gyűjteniük, illetve meg kellett ismerniük a szektorban lévő lehetőségeket. Azóta minden évben fokozatosan növekszik a hazai kreatívipari márkákba történő kockázati és szakmai befektetések száma, egyre több piaci szereplő aktív részvételével. A befektetések elterjedése mellett ugyanis a kreatívipari szegmens befektetési lehetőségként való megítélése is egyre pozitívabb, egyre elfogadottabbá válik, hogy a kreatívipari üzleti modell is jelentős cégérték-növekedést képes eredményezni.
Ennek egyik elsődleges oka, hogy a kreatívipar nem csupán hazai jelenléttel bír, de erősen támaszkodik a nemzetközi piacra. A DORA ABODI márka többszörös londoni sikere, vagy a hazai luxusmárka, a HAMERLI külföldi elismertsége is jól mutatja, hogy a szektorban nem léteznek határok, az egyedi termékek, a hozzáértő menedzsment és a megfelelő kommunikáció globális sikert jelenthet a vállalkozó számára.
A tanulmány szerint a hazai dizájnipar finanszírozási eszköztárába a kockázati tőke a JEREMIE-program uniós összegeinek révén került be, amely korábban nem elérhető lehetőséggel kecsegtetett a növekedési életszakaszban lévő, innovatív kreatívipari vállalkozások számára. A mérföldkövet a PortfoLion 2012-es befektetése, a Nanushka márka jelentette, amely hatalmas médiavisszhangjának köszönhetően felhívta a figyelmet a kreatívipari vállalkozások tőkefelszívó képességére.
Ma már a legnagyobb kreatívipari cégportfólióval a Széchenyi Tőkealap rendelkezik, amely öt befektetésével (REKAVAGO, DORA ABODI, ÁERON, HAMERLI, platán-BÚTOR) kulcsszerepet vállal a szektor fellendítésében. Az SZTA pedig azon túl, hogy még a kihelyezési időszak utolsó évében is keresi az ígéretes, kockázati tőkét igénylő kreatívipari vállalatokat, lehetőségeihez mérten hosszútávon is elköteleződött a szegmens hazai fellendítése iránt.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]