Az SZTA 2012-ben fektetett be 55 millió forint értékű kockázati tőkét egy akkor már sikeresen működő gépgyártással foglalkozó vállalkozásba, a Matro-ba. A siker folytatódott, hiszen három évvel később a Matro visszavásárolta üzletrészét az SZTA-tól. A családiból nemzetközivé váló cég ügyvezetője, Kleisz Zoltán szerint az övékhez hasonló üzlet megvalósulásához a rengeteg munka és jó csapat mellett szerencsére is szükség volt. Ezen kívül akad még egy fontos tényező, ami szerinte nélkülözhetetlen képesség a vállalkozások életében: a rugalmasság. A következőkben bemutatjuk a Matro sikertörténetének mérföldköveit. A Matro Kft. az autóipar számára forgácsolással előállított alkatrészek gyártásával, valamint szerszámok tervezésével foglalkozik, jelenleg a dél-dunántúli régió egyik legmeghatározóbb beszállító-ipari vállalkozása. Az SZTA 2012-ben látta meg a lehetőséget a többgenerációs vállalkozásban, cég pedig az 55 millió forintos kockázati tőkének köszönhetően stabilizálta pénzügyi helyzetét és megerősítette beszállítói pozícióját. A források eredményes és sikeres felhasználásának köszönhetően az SZTA már 2015-ben exitálhatott. Ehhez hozzájárult a Matro által alkalmazott fejlett technológia, a stabil munkaerő-állomány, valamint a nemzetközi autó- és járműipari vállalatok által adott megrendelések. A jelenlegi ügyvezető Kleisz Zoltán édesapjával, Józseffel közösen alapította a céget még a kilencvenes évek elején. A vállalkozás elindulását nagyban segítette, hogy Zoltán Németországban dolgozott a nyolcvanas években, így amikor ’96-ban hazatért, már egy komoly üzem működési mechanizmusának ismerete állt a rendelkezésükre. [post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter] Az első nagy fordulópont ’95-ben következett be a cég életében, ugyanis négy év egyeztetést követően ekkor váltak a világszerte piacvezetőnek számító vasúti és haszongépjárművekhez fékrendszereket gyártó Knorr Bremse AG beszállítójává. A válság ezt a szektort is súlyosan érintette, a Matro-t a Densoval kötött megállapodás segítette a válságból való kijutásban: még 2006-ban kezdték meg a tárgyalásokat a japán vállalattal, azonban az első szerződést csak 2009-ben írták alá. A japán cég székesfehérvári gyárába 2010-ben kezdődött meg a szállítás. Ez újabb mérföldkövet jelentett a cég életébe, ugyanis ezzel beléptek az európai gyártmányú (pl. BMW, VW, Fiat) személygépkocsi-alkatrészek gyártásának piacára. Az ügyvezető szerint nem mindegy, hogy milyen nemzetiségű cégnek szállítanak. Szerinte, bár nehéz megállapodni a japánokkal, ugyanakkor velük akár nagyon hosszú távra is lehet építeni. Ezzel szemben az amerikaiakra kevésbé lehet számítani, ha jön egy jobb ajánlat, rögtön váltanak. A nyugat-európai partnerek nagyjából a kettő között helyezkednek el megítélése szerint. A szerződések kapcsán Zoltán kiemelte, hogy bár az aláírásig eljutni általában nagyon lassú folyamat, úgy gondolja, hogy a Matro-t éppen gyors döntései miatt választják. A beszállítókra fokozottan igaz az a manapság ma már általánossá vált igazság, miszerint a cég jövőképe nagymértékben függ alkalmazkodóképességének mértékétől. Legyen szó átalakításról, jogi vagy esetleg politikai változásról, a Matro nagy előnye, hogy képes gyorsan reagálni. Visszatérve az állomásokhoz, a következő mérföldkő a cég életében az SZTA befektetése volt, melynek köszönhetően újabb lendületet kapott a cég. 2012 és 2014 között árbevételét hatvan százalékkal, üzemi eredményét pedig csaknem ötven százalékkal növelte a Matro. Mindezt figyelembe véve nem csoda, hogy már három évvel később megvalósulhatott az exit, amely tíz százalék feletti hozammal zárult az SZTA-nak. Kleisz Zoltán úgy gondolja, hogy még nagyobb növekedési pályát írhattak volna le, ha már a kezdetektől elegendő és megfelelő képzettségű munkavállalót tudnak alkalmazni. A munkaerőhiány nem csak a kezdetekben jelentett problémát, a Matro honlapján most is folyamatosan találhatunk álláshirdetéseket. A már meglévő 3000 négyzetméteres üzemet a jövő évben további ezer négyzetméterrel tervezik kibővíteni, így a bővítéssel kapcsolatos öröm előreláthatólag a friss munkaerő felkutatásának problémájával fog társulni a következő években. Forrás: Haszon.hu Fotó forrása: Matro.hu