tokebefekteto_keresesRendkívül nagy érdeklődést tapasztaltunk a múlt heti Design Hét tőkebefektető-kereső programjain, amelyeken a fiatal tervezők és vállalkozók nem csak előadásokat hallgathattak meg, de több tőkebefektetővel is találkozhattak, rapid randizhattak, beszélgethettek, és aki már körülhatárolt elképzeléssel érkezett a helyszínre, az a hosszabb távú együttműködés felé vezető első lépéseket is megtehette. A jelenlévő vállalkozók és érdeklődők nagy száma azt mutatja, hogy a kreatív iparban érdekeltek közül rendkívül sokan gondolkodnak külső finanszírozási forrás igénylésében. És valószínűleg nincs ez máshogy a többi ágazatban sem.

Egy tőkebefektető általában akkor értesül közvetlenül a potenciális ügyfelek érdeklődéséről, ha azok levélben, telefonon vagy személyesen megkeresik őt. Ehhez elengedhetetlen, hogy a befektető jól látható és elérhető legyen a vállalkozások számára. Természetesen ennél jóval több kell ahhoz, hogy a megkeresések száma magas legyen. Nem árt, ha a befektető ajánlata vonzó és előnyös a vállalatok számára, és a hitelesség sem utolsó tényező a sorban.

A Design Héthez hasonló események lehetőséget adnak arra, hogy a vállalkozó és a tőkebefektető egymásra találjanak. Egy ilyen rendezvény két szempontból tesz jót a felek között kibontakozó kapcsolatnak. Egyrészt a tőkebefektetők közvetlenül, egyszerre több potenciális partner előtt mutatkozhatnak be, és kibonthatják a tőkebefektetési ajánlat mindkét fél számára fontos és kritikus részleteit, illetve hiteles forrásként adhatnak választ minden releváns kérdésre. Másrészt pedig azok a vállalkozók is megmutatkoznak, akik konkrét ajánlatkéréssel még nem kerestek meg egyetlen befektetőt sem, mert előbb közvetlenül – nem formális tárgyaláson – szerettek volna választ kapni kérdéseikre. Fel lehet fogni úgy is, mint egy börzét vagy kiállítást, ahol új potenciális üzleti kapcsolatok születhetnek, amelyek még nem aktuális befektetésekről, hanem későbbi együttműködési lehetőségekről szólnak.

A Találj befektetőt! című programon például a párkeresésben alkalmazott „rapid randi” módszerrel lehetett kipróbálni az üzleti ismerkedést. Minden egyes vállalkozónak 15 perc állt rendelkezésére, hogy egy-egy befektetőnek bemutassa vállalkozását, ötletét, termékét vagy terveit, felkeltse partnere érdeklődését, konzultájon a továbblépésről és választ kapjon kérdéseire. Az idő lejártával újabb beszélgetés vette kezdetét egy újabb szereplővel, így egyetlen vállalkozó egy óra alatt négy befektetővel is felvehette a kapcsolatot, illetve fordítva, a tőkebefektető hatvan perc leforgása alatt négy potenciális ügyféllel találkozhatott. Természetesen 15 perc alatt nem lehet teljes képet kapni egy vállalatról, ahhoz viszont bőven elég, hogy a partnerek meglássák a másik ajánlatának előnyeit, illetve hogy megtalálják a közös hangot.

A Design Terminálban megrendezett, Befektetőt keresel? című programon a résztvevők rávilágítottak a kreatív ipar legfőbb problémáira, és több olyan hasznos információ és tanács is elhangzott, amely minden, az ágazatban érdekelt vállalkozónak hasznára válhat.

Bár Magyarországon fiatal az iparág és periodicitása miatt speciális kockázatot is rejt magában, a magas innovációs értéke és a kiugró siker lehetősége miatt vonzó terület a befektetők számára. Az iparág korából eredően a hazai kreatív vállalkozók jelentős része még nincs megfelelően felkészülve a nemzetközi piac kihívásaira, így a kapcsolatok kiépítése is az egyik legnehezebb feladatnak bizonyul. A hatékony munkavégzést az is nehezítheti, hogy a vállalat tulajdonosa, sokszor ügyvezetője azonos a designerrel, aki a hosszú távú stratégia helyett gyakran a napi feladatokra koncentrál. Holott a megfelelő munkaerő alkalmazásával a cégnövekedés jelentősen gyorsítható lenne. Bár a kreatív ágazat inkább egyéni munkafolyamatok megvalósítását kívánja meg, a vállalkozást nem egy-egy személy, hanem jól összehangolt csapatmunka teszi hatékonnyá. Éppen ezért a tőkebefektetők számára sokkal vonzóbb egy olyan kreatív vállalkozó, aki csapatmunkát és hatékony működést tud felmutatni, vagy jövőképében már ez konkrétan, személyekre lebontva szerepel.

A Design Hét és az említett programok magas látogatószáma is jól mutatja, hogy igény van a szakértőktől beszerezhető tudásra. Egy ilyen, hazánkban még kibontakozóban lévő iparágban a tapasztalatlanabb designerek minden lehetséges forrásból igyekeznek tanulni, legyen az akár a nemzetközi piacon tapasztalatot szerző, rutinos vállalkozó, akár a hazai pénzpiacot jól ismerő, vállalkozásfejlesztésben jártas tőkebefektető. Minden évben ez az a hét, ahol a legkönnyebb összefutni a kreatív szakma meghatározó szereplőivel, így mindenkinek ajánljuk, hogy ne hagyja ki a következő Design Hetet, mi is ott leszünk! A legnagyobb iparági befektetőként ez kötelességünk is.