Bite BakeryEgy több mint 30 éves múlttal rendelkező, Magyarországon is jelen lévő vállalatcsoport úgy döntött, belevág egy számára teljesen új üzletágba. A kereskedelmi és vendéglátóipari gépek gyártásával, forgalmazásával és szervizelésével foglalkozó, Thermotechnika nevű családi vállalkozás leányvállalata, a Crown Foods másfél éves előkészítés után elindította a BITE Bakery gyorsétterem-hálózatot.

A cég többéves tapasztalattal rendelkezik kiskereskedelmi- és étteremláncok felépítésében és irányításában, azonban saját gyorsétteremlánc indításának ötlete forradalmi lépésnek tűnt. A Széchenyi Tőkealap tőkebefektetése révén idén februárban megnyitott első, a Nyugati téren található üzlet után már a szintén központi helyen, az Astorián működő étterem is friss, minőségi élelmiszerkínálattal várja a vásárlókat. A középtávú üzleti tervben mintegy 8 saját működtetésű üzlettel terveznek, amely összesen 50 új munkahelyet teremt.

Miért számít újdonságnak a vállalkozás?

A legfontosabb pont, hogy rendkívül jól igazodik a fogyasztók elvárásaihoz és ízlésvilágához. A vásárlókat a helyben kelesztett és sütött, egyedi termékek, a különleges kínálat és a sokrétű ízvilág mellett a gyors kiszolgálás is elkötelezetté teszi a márka iránt. Az üzlet profitabilitása a relatíve alacsony hely- és munkaerőigénynek köszönhetően jóval nagyobb, mint a versenytársaké. Az üzlet kínálatának egyik fő irányvonala, a tradicionális perecforma, friss kenyér típusú illattal és a mártogató szószok széles választékával a magyar piacon ebben a kombinációban teljesen egyedi, új termék.

Hogyan indult a vállalkozás?

Szükség volt hozzá két vállalkozó szellemű ötletgazdára, akik felgyorsult hétköznapjaink igényes emberét szerették volna kiszolgálni újszerű, friss, gyorsan elkészíthető termékekkel. Az volt a fő célkitűzésük, hogy minőségi gyorséttermi kínálatot hozzanak létre – adalékmentes alapanyagok felhasználása nélkül. A hosszú ötletelést és kutatást még hosszabb tesztelés követte, amely újszerű, ízletes kínálattal gazdagította a magyar gyorséttermi piacot: a BITE Bakery Café választékával.

Mi volt a fő lépés a megvalósulás felé?

Ahhoz, hogy egy ilyen innovatív vállalkozás a siker útjára léphessen, elegendő mértékű tőke szükséges. Bár a cég indulása előtt 13 millió forinttal emeltek tőkét, a működéshez szükséges összeg társtulajdonosi bevonással gyűlt össze. A Széchenyi Tőkealap összesen 49 millió forint kockázati tőkebefektetéssel járult hozzá a vállalkozáshoz, amellyel csaknem 43 százalék részesedést szerzett a cégben. A tulajdonos a kisebbségi tulajdonrészt bármikor, de szerződés szerint öt éven belül vásárolhatja meg.

Miért épp a kockázati tőke mellett döntöttek, és hogy jutottak el az SZTA-hoz?

A megfelelő tőkeinjekció kiválasztását hosszú kutatás előzte meg. A banki hitelt a tulajdonosok nem tartották optimális megoldásnak, ugyanis – bár elsőre kedvezőnek tűnt – egy nagyon erős érv ellene szólt: szükség volt fedezetre. A Széchenyi Tőkealap egy pályázatíró cégen keresztül került a képbe. A tulajdonosoknak megtetszett a termékkínálat és az ajánlat, a hozamelvárás pedig jóval kedvezőbb volt a korábban megismert konstrukcióknál; így döntöttek amellett, hogy az SZTA kockázati tőkéjét vegyék igénybe.

Mit látott az SZTA a cégben, és milyen előnyöket tud biztosítani nekik a megemelt tőkén kívül?

Bár a Széchenyi Tőkealap korábban még nem vett részt ilyen típusú befektetésben, illetve a fogyasztói piacon, a cég hozzáállása, szakértelme, és az ebben rejlő potenciál kecsegtető volt. A vállalat számára hamar kiderült, hogy a partnerség több pozitívummal jár, mint amire számítottak. Az SZTA ugyanis a tőkeemelés után nem hagyja magára a céget. Az eredmények követésével egy olyan külső, szakértő „felügyeletet” biztosít, amelynek köszönhetően az üzleti terv folyamatosan az elvártak szerint alakulhat, emellett azonban a kapcsolatban megvan a kellő rugalmasság, amely szabad kezet biztosít a cégvezetésnek a döntéshozatalnál. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy az SZTA nem akart többségi tulajdont szerezni, csupán havi jelentést kér. Ha pedig kihívások merülnének fel a vállalat üzemeltetése során, a cég számíthat arra, hogy az SZTA üzleti szakértelmét saját sikere érdekében kamatoztathatja.

Mit vár a cég a tőkeemeléstől?

A befektetett összeget a cég elsősorban az üzlethelyiségek kialakítására, illetve bérekre szánta, és a cég vezetői szerint minden a tervek szerint alakul. Úgy tekintenek a Széchenyi Tőkealap befektetésére, mint egy jól kiszámolható pénzügyi forrásra, amely lehetőséget ad a vállalkozás fejlesztésére és nem kell attól félni, hogy a tőkebefektető kiszorítja a tulajdonosokat. A tervezett további hat új étterem megnyitásával 50 új munkahelyet kívánnak teremteni, amely nem csupán a vendéglátóiparra korlátozódik. Az üzletek működése ugyanis számos kapcsolt vállalkozásnak biztosít munkát, elsősorban belsőépítészeti, illetve beszállítói oldalról. Emellett pedig nem elhanyagolható szempont az sem, hogy az éttermek „élő” bemutatóteremként fognak szolgálni a Thermotechnika által gyártott és forgalmazott gépek és berendezések számára, amely így a cég több évtizedes üzletágát is erősíti.

A BITE Bakery hazai bemutatkozásáról kapcsolódó, rövidfilmet is tartalmazó bejegyzésünkben olvashat.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]