Idén márciusban a new york-i székhelyű UiPath cégértéke meghaladta az egymilliárd dollárt, amivel belépett az „unikornis”-ok elegáns klubjába. Az első román „egyszarvú” sikerhez vezető útja azonban sok mindennek volt nevezhető, csak éppen egyenesnek nem. A fenyegető bezárástól hosszú út vezetett a globális piacvezető pozíciójáig.
A robotizált folyamatautomatizálási (RPA) piacon élenjáró UiPath idén március 6-án újabb 153 millió dollár értékű befektetéshez jutott, így a cég értéke már meghaladja az 1,1 milliárd dollárt. A friss befektetésre egy kiemelkedő növekedést hozó év után került sor. 2017-ben a cég ügyfeleinek a száma 100-ről 700-ra ugrott, aminek következtében a rendszeres árbevétel 690 százalékkal megnőtt. A rendkívül befolyásos Forrester kutatási és tanácsadó cég az alkalmazott technológia alapján az RPA-piac piacvezető cégének kiáltotta ki.
Románia első 1 milliárd dollár értékű technológiai start-up-ja egy szoftverfejlesztő cég, amelyet 2005-ben Daniel Dines (az UiPath vezérigazgatójaként), és Marius Tirca (technológia vezetőként,) alapítottak. A cég sikertörténetét a román Business Review cikke alapján ismertetjük.
Az eredetileg vállalati szoftvereket gyártó cég Románia első „unikornisa”, rendkívüli példány. Különösen, ha azt nézzük, hogy vezető termékét egy olyan piacra fejlesztette, amelyről nagyon kevés ismerettel rendelkezett, és a tulajdonosok nem egészen öt évvel ezelőtt még azon gondolkodtak, hogy lehúzzák-e a redőnyt.
A 2005-ben még DeskOver névre hallgató cég első irodája Bukarestben a Hyperion Magánegyetem közelében egy lakásban volt. Számítógépes könyvtárak automatizálását valamint szoftverfejlesztő készletek kidolgozását végezte olyan nagyvállalatok számára, mint az IBM, a Google és a Microsoft, amelyek aztán beépítették ezeket saját termékeikbe. 2012-ig azonban a 10 fős csapat fel sem ismerte, hogy termékeik milyen jó helye lenne a robotizált folyamatautomatizálás (RPA) piacán. Csak ekkor –alapításuk után 7 évvel – fordították minden erőforrásukat arra, hogy kifejlesszenek egy, a robot szoftverek betanítására és összehangolására szolgáló platformot.
A növekedés folytatása céljából a cég világszerte erőteljes terjeszkedésbe kezdett – az alkalmazotti létszámot megduplázva 500 fősre növekedett és 10 országban nyitott irodákat, köztük Japánban is.
“Sokszor fejre álltunk. Az UiPath története minden olyan hibás döntés története, amit csak egy vállalkozó elkövethet” – nyilatkozta Daniel Dines alapító-vezérigazgató rögtön az után, hogy bejelentették: az UiPath valódi unikornissá vált. A cégalapító szerint az első hibát akkor követték el, amikor a start-up tevékenység mellett folytatták a bérmunkát és a tanácsadást, és ezzel elvonták a figyelmüket a vállalkozás lényegéről.
Akadt más hiba is. A cégalapító szerint például túl sokáig fényezték a terméket, ahelyett, hogy hamarabb piacra dobták volna, ahonnan visszajelzéseket kaphattak volna, és a piaci igényeket, nem pedig a saját fejüket követhették volna.
Először egy ügyfelük fedezte fel őket, és nem pedig fordítva. Egy nagy üzleti folyamat-kiszervező (BPO) cég indiai részlege pilot projektet indított annak kiderítésére, hogy megtalálják az üzleti igényeiknek leginkább megfelelő RPA-szolgáltatót. UiPath — amit akkor még mindig DeskOvernek hívtak– versenybe szállt és az első helyen végzett.
A DeskOver-t 2015-ben keresztelték át UiPath-ra, amikor első partnerségi megállapodásait aláírta a világ vezető üzleti folyamat-kiszervezési és tanácsadó cégeivel. Ugyanekkor alapította meg leányvállalatát és nyitott meg irodáját Amerikában. A létszám a kezdeti 10 főről 100-ra bővült. Annak az évnek az augusztusában UiPath 14 hónapos tárgyalássorozat után 1,6 millió dollárnyi magvető tőkéhez jutott az Earlybird szervezésében, a Credo Ventures és a Seedcamp támogatásával. Egy hónappal később már meghívták a londoni Seedcamp Week rendezvényre.
A következő nagy támogatás a BigFour egyikétől érkezett. Az EY Romania 2015-ben ismerte meg az UiPath technológiáját, és egyből be is mutatta azt ügyfeleinek, így aztán elkezdtek jönni a megrendelések.
2016 áprilisára a cég kiadta Front Office és Back Office Server megoldását, valamint elérhetővé tette Studio Community kiadását, amelynek 6 hónap alatt tízezer aktív felhasználója lett. Ugyanannak az évnek a végén megnyitották irodájukat Londonban, New Yorkban és az indiai Bangalorban, ügyfélportfoliójuk pedig további 250 céggel bővült.
2017-ben az UiPath számos iparági elismerést gyűjtött be és folytatta globális terjeszkedését. Februárban a Forrester kutató és tanácsadó cég az RPA iparág 12 szereplőjének gondos összevetése alapján piacvezetőnek kiáltotta ki. A technológiai kritérium összehasonlítása alapján a legkiemelkedőbb osztályzatot kapta. Adrain Dorache szoftverfejlesztő szerint a rangsorban elért előkelő hely nagyon sokat nyomott a latban, mert az elemzők sokat egyeztetnek a befektetési alapokkal és a cégekkel. ”Nem csak a termék minősége volt jó, de folyamatosan hoztuk a formánkat is, miközben erőteljesen növekedtünk is” – teszi hozzá a szoftverfejlesztő.
A növekedés katalizátora az a 30 millió dollár volt, amelyet az Accel által vezetett A-szériás befektetői kör eredményeképpen 2017 áprilisában vontak be. A korábbi befektetők, az Earlybird kockázati tőkealap, a Credo Ventures és a Seedcamp is beszálltak a tőkeemelésbe. Az Accel vezető befektetője, Luciana Lixandru romániai születésű Londonban élő partner lett, aki egyben bekerült az UiPath igazgatótanácsába is. Szerinte a cégben a legvonzóbb a csapat volt és az elszántságuk, hogy egy nagy céget építsenek.
Akkoriban az UiPath-nak mintegy 200 nagyvállalat volt az ügyfele, köztük a Lufthansa, a Generali, a Telenor és a Dong Energy. Az ügyfelek a bankszektortól kezdve a pénzügyi szolgáltatókon, biztosítókon, gyártó cégeken át a közművekig, az egészségügytől a kormányzati szervezetekig minden lehetséges ágazatot lefedtek; mintegy 30 százalékuk az Egyesült Államokban volt, 40 százalékuk Európában, és további 30 százalékuk Ázsiában.
Boris Krumrey, a cég robotikai vezetője szerint az UiPath legfontosabb döntése az volt, hogy a legjobban képzett szakembereket vette fel, növelte értékesítését, javította technikai ügyféltámogató szolgáltató szervezetét, miközben folyamatosan fejlesztette a terméket és kulcsfontosságú piacokra lépett be. A továbbiakban arra törekszenek, hogy az olyan nagy technológiai szolgáltatókkal lépjenek integrációra, mint az Oracle, a Celonis és az ABBYY. 2017-ben az UiPath megnyitotta képviseleti irodáit Ausztráliában, Franciaországban, Japánban és Szingapúrban, alkalmazottainak száma pedig meghaladta a négyszázat.
Tavaly az UiPath ügyfeleinek száma 611 százalékkal nőtt, immár partnerré vált az Allianz, a BMW Group, a CenturyLink, a Dairy Farm Group, a Dentsu Inc., a Huawei, a Morningstar és a Sumitomo Mitsui Financial Group. Elindították saját akadémiájukat, amelynek keretében világszerte több ezer embert képeznek ki az UiPath RPA-platformjának használatára.
Az árbevétel világszerte párját ritkító dinamikával, 790 százalékkal nőtt. „Befektetőink állítják, soha nem tapasztaltak még ilyen ütemű növekedést a vállalati szoftverek piacán, de még a fogyasztói szoftverekén sem” – büszkélkedik Dines.
2017 márciusában az UiPath volt a világ első RPA gyártója, amely megvetette a lábát Japánban.
Az RPA-megoldások alkalmazására leginkább a digitális adatok hatékony felhasználásában érdekelt bankszektor és az autóipar van kiéhezve. A helyi leányvállalat vezetője, Koichi Hasegawa szerint az UiPath bármely iparágban megállja a helyét.
2017-ben az UiPath legnagyobb befektetése a japán irodanyitás volt, ahol az alkalmazottak száma háromról hatvanra ugrott, amire nagy szükség is volt, tekintve, hogy egy év alatt a japán ügyfelek száma meghaladta a kétszázat – köztük a legnagyobb bankokkal és jó néhány iparvállalattal.
A japán piacon az UiPath-hoz köthető a világ legátfogóbb robotizált folyamatautomatizációja: 2017-ben 200 szervezetben mintegy 400 ezer munkaórát takarítottak meg.
Kevesebb, mint egy évvel az első komolyabb befektetést követően az UiPath — ismét az Accel segítségével — újabb 153 millió dollár tőkét vont be a CapitalG és a Kleiner Perkins Caufield & Byers-től, és a kezdeti tőkéstársak, az Earlybird, a Credo Ventures valamint a Seedcamp is kitartottak. Az UiPath 1,1 milliárd dollárra taksált cégértéke egyszeriben az unikornisok exkluzív klubjába emelte. Az Accel képviselői szerint a bevont friss tőkét termékfejlesztésre költik, különösen arra, hogy a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia algoritmusait az ügyfelek digitális üzleti modelljéhez illesszék.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]
A Google érdekeltségébe tartozó Alphabet Inc. érett fázisban befektető kockázati tőketársaságának, a CapitalG-nek a megjelenése lehetővé teszi, hogy a Google műszaki tanácsadói további lépéseket tegyenek a mesterséges intelligencia és a gép tanulás fejlesztése terén.
Ezek után felesleges is mondani, hogy a UiPath 2018-ban ékesen bizonyította, hogy a korai befektetők jó lóra tettek. „Két és fél évvel ezelőtt a cégben egy bukaresti lakásban összezsúfolva tizenketten dolgoztak. Nem volt még se termék-, se cégismertető. A kereskedelmi modellt és az árazást még tesztelni kellett az ügyfeleket” – emlékszik vissza Dan Lup, a feltörekvő legnagyobb európai kockázati tőkealap-kezelőjének, az Earlybirdnek a partnere.
Az, hogy egy román cég bekerült az unkornisok ligájába, nem csak az alapítóknak és részvényeseknek jelent jó hírt, de jó fényt vet a román technológiai ökoszisztémára is, mivel ekkora kiugrásra még soha nem került sor a régióban – a néhány évvel korábbi magyar LogMeIn-en kívül, melynek a 3TS Capital volt a befektetője.
A cég méretének és értékének növekedése robbanásszerű volt. Nincs még egy, az UiPath-hoz fogható román cég, amelyik ilyen gyorsasággal nőtte volna ki magát start-upból globális vállalattá. “2017 júniusában” – meséli az alapító – “még csak 1 pénzügyesünk volt és nem volt saját jogászunk. Mára világszerte 40 jogásszal dolgozunk és több mint 40 pénzügyes dolgozik a csapatban. Ennyire gyorsan növekedtünk” – teszi hozzá.
Noha az egész RPA-piacot ma még fejlődőnek tekinti, az már világos, hogy 2024-re a forgalma el fogja érni a 8,75 milliárd dollárt. Az UiPath vezérigazgatója szerint az újonnan jövőknek több az előnyük, mint a hátrányuk, mert jelentős piaci részesedést tudnak kiszakítani maguknak. Egy már megállapodott cég helyét nehezebb átvenni. Az UiPath például azt tervezi, hogy a jelenleg 700-as ügyfélszámot még az idén megduplázza. Dines szerint egy új start-up, még ha az övékénél jobb technológiát fejlesztene is ki, aligha vehetné át az UiPath kitűnő kapcsolatokon és folyamatos fejlesztéseken nyugvó piacát. „Ha az elsők között törtél be egy piacra, jó helyen állsz a versenyben. Márpedig a piacvezetőt nagyon nehéz befogni.”
Még az is benne van a pakliban, hogy a UiPath belátható időn belül egyszarvúból tízszarvúvá válik. Az Accel szakértője, Lixandru szerint nem kizárt, hogy a bukaresti cég sokmilliárdos árbevételű vállalattá növi ki magát. Az óhajtott cél, hogy két-három év múlva már a NASDAQ-on is jegyezzék.
Más román start-up is lehet olyan sikeres, mint az UiPath?
Románia első unikornisa kiszervezett szoftverfejlesztőként indult. Valerica Dragomir, a Szoftverfejlesztők és Informatikai Szolgáltatók Szövetsége (ANIS) vezetője szerint a román IT-szektor kiváló szolgáltatásokat nyújtott, így a kiszervezett munkavégzés a román cégek számára rendkívül sikeres modellnek bizonyult. „Ez a feltörekvő piacok természetes fejlődési szakasza. A növekedésnek azonban gátat szabhat a tőkeerő. Az UiPath azonban arra lehet a jó példa, hogy mindez még egy román cégnek is sikerülhet.” Dragomir szerint még korai megmondani, hogy születik-e, s igen, mikor, több román unikornis.
Dan Nechita, a Románia digitalis korszakba lépésének felgyorsítását célzó Smart Everything Everywhere kezdeményezés alapító elnöke szerint az UiPath sikerét nem a start-up-ok számára kínált feltételeknek köszönheti, hanem a start-up vállalkozás csapatának és üzleti éleslátásának. “A román IT-iparágnak és a munkaerőnek kevés köze van a cég sikeréhez – nincs olyan sok sikeres start-up Romániában. Nem mintha az informatikusok szakmai felkészültsége hiányozna, hanem mert egy sikeres vállalat felépítése az üzletfejlesztéstől kezdve a marketingen és értékesítésen át más képességet igényel. A vállalkozói kultúra a Nyugathoz képest még nagyon gyerekcipőben jár Romániában és a vállalkozói ökoszisztémának még fejlődnie kell. Az UiPath sikere azért is bátorító, mert arra utal, hogy ez az ökoszisztéma fejlődik és ma már ki tud termelni versenyképes cégeket – mielőtt kilépett volna a globális piacra, az UiPath-t román szervezetek is támogatták.”
Mi az az RPA?
Az RPA a robotic process automation rövidítése, magyarul robotizált folyamatautomatizálás. Az UiPath olyan szoftver platformot hoz létre, amely segíti a vállalatok üzleti folyamatainak automatizálását. A „robot” kifejezés megtévesztő lehet, mivel semmi köze a fizikai robotokhoz. Ezzel szemben olyan informatikai eszköz, amely a gyakorta ismétlődő folyamatokat digitalizálja. Ennélfogva a cég küldetése, hogy az unalmas és ismétlődő feladatokat felszámolja, és robot szoftverekkel végeztesse el azokat.
Az UiPath robot szoftverek összehangolására szolgáló korszerű platformja révén agilis digitális munkaerőt hoz létre cégek és szervezetek számára. Termékeik valamennyi belső és web-alapú applikációban és adatbázisban képesek folyamatokat automatizálni, és páratlan megoldásokkal szolgálnak a Citrix, az SAP és a BPO automatizáció terén is.
Egyszarvú statisztikák
Mágikus lények lévén az unikornisok rendkívül ritkák. A TechCrunch szerint a világon jelenleg 279 olyan start-up létezik, amelynek a cégértéke meghaladja az 1 milliárd dollárt, és amelyet magán kockázati tőketársaságok finanszíroznak. Tavaly mindössze 60 új start-up csatlakozott az unikornisok klubjához, hattal kevesebb, mint egy évvel korábban, és messze kevesebb, mint a rekordévnek számító 2015-ben, amikor az új jövevények száma elérte a 99-et.
Az unikornisok rendkívül kiszámíthatatlanok is. Hagyományosan a Szilícium-völgy pénzügyi és innováció-vezérelt klímáját kedvelik, de újabban Kínában leltek kedvező táptalajra. De még ha 2017-ben az új jövevények zöme továbbra is az Egyesült Államokban és Kínában emelkedett ki, ahol 29 illetve 24 ilyen unikornis született, a felhőalapú megoldásoknak és a nemzetközi finanszírozáshoz való könnyebb hozzáférésnek köszönhetően új unikornisok bukkantak fel szerte a földgömb legegzotikusabb helyein. Európa 31 unikornissal dicsekedhet, csak az Egyesült Királyságban 4 ilyen ritka példány található, míg Svájcban egyetlen egy.
Az unikorniksok kedvelik a piacokat, azok környékén inkább fellelhetők. A trendeket figyelve az elmúlt években a start-up-ok olyan szektorokban tűntek fel, mint például személygépkocsi és kerékpár megosztó szolgáltatások, és a co-working is jelentős finanszírozásban részesült. Az 1 milliárd dolláros cégérték varázserőt hordoz magában. Miután csak a befektetők ismerik, algoritmusuk olyan intuitív elemeket is figyelembe vesz, mint például a piac mérete, vagy a kívülállók figyelmét könnyen elkerülő növekedési potenciál.