A zöld startup ökoszisztéma meghatározó átalakuláson megy keresztül napjainkban, globális szinten. A fogyasztók egyre érzékenyebbekké válnak a környezeti problémákra, és egyre környezettudatosabb döntéseket hoznak a mindennapokban. A fogyasztók mellett egyre több nagyvállalat is felismeri a környezeti problémákat és tűzi ki célul a fenntarthatóság szem előtt tartását, környezettudatos és etikus megoldások integrálását, és kevésbé káros termékek gyártását. Azok a vállalkozások, amelyek ekkora volumenű, valós problémákra kínálnak megoldást, a befektetők számára is nagy potenciállal rendelkeznek.
Induló vállalkozások esetén akkor beszélhetünk zöld startupról, ha a cég új, innovatív megoldást kínál ökológiai lábnyomunk csökkentésére. A forradalmi megoldások mellett sokan a hatalmas üzleti lehetőséget látják meg ezekben a vállalkozásokban, nem véletlenül.
Nagy probléma = nagy lehetőség
Egy jó üzleti ötlet problémafókuszált, és egy létező problémára kínál megoldást. Sok startupper követi el azt a hibát, hogy már meglévő ötletéhez próbál piacot találni, vagyis a termék oldaláról indítja vállalkozását ahelyett, hogy a piac valós igényeire reagálna – bízva abban, hogy a fogyasztók majd felismerik az általa nyújtott megoldás szükségességét. Tapasztalatunk szerint azonban ez a gondolatmenet szinte minden esetben a bukáshoz vezet. A nagy, globális szintű környezeti problémák óriási üzleti lehetőséget rejtenek, hiszen a környezetszennyezés napjainkban eddig nem látott méreteket ölt (szélesebben a társadalmi vállalkozásokról itt írtunk). A valós problémákra kínált megoldások a befektetők figyelmét is felkeltik, Magyarországon sincs hiány a zöld megoldások finanszírozására is felhasználható pénzforrásokból. Ráadásul a fogyasztók egyre nagyobb részét foglalkoztatják a környezeti problémák, így a környezetbarát termékek egyre fontosabb szerepet játszanak a mindennapjaikban, a startupoknak pedig lehetőségük nyílik olyan területen kötődni hozzájuk, ami igazán fontos számukra.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]
Lényegük az innováció
Az innováció napjainkban elengedhetetlen egy vállalkozás sikeréhez, ez nincs másképp a zöld startupok esetében sem. Az innovációs verseny ma már a hagyományosnak számító iparágakban is hatalmas, valamennyi cég legszívesebben a saját nevével fémjelezné a piac megreformálását. Míg azonban az ipari termelési folyamatok többségénél ma még nem a környezettudatos megoldások a jellemzőek, addig a zöld startupok minden esetben valamilyen innovációra épülnek, akár az addig használt folyamatok megújításával. Nem véletlen tehát, hogy sok befektető látja a környezetvédelemben lévő hatalmas üzleti potenciált.
Vannak jó példák
A Széchenyi Tőkebefektetési Alap portfóliócégei között is találni izgalmas zöld startupokat, elsősorban a vízipar területén. Fontos ipari tevékenységek környezettudatosabb megoldásain dolgozik például a Cyclator Kft., amely energiatakarékos folyamatokat alkalmaz a szennyvíz- és iszapkezelés területén (hétfőn épp Szerbiában mutatták be technológiájukat). Az INWACOO Kft. pedig elsősorban szennyvíztisztító telepek tervezésével, építésével és fejlesztésével foglalkozik. Híres példa a TerraCycle, egy milliárdossá lett magyar származású vállalkozó nehezen újrahasznosítható anyagok újrahasznosításával foglalkozó cége is.