A kelet-közép-európai divatmárkák útja a nemzetközi siker felé nyugat-európai társaikhoz képest látszólag hosszabb és rögösebb, a nyugati vagy az ázsiai közönség még csak most kezdi megismerni a régió tervezőit. Ennek eredményeként az elmúlt két-három évben egyre több magyar márkáról cikkeznek és egyre több tehetség kap meghívást nívós divateseményekre. A szektorban egyre nagyobb növekedési potenciált látni, aminek köszönhetően a legmeggyőzőbb divatcégek is könnyebben találhatnak tőkebefektetőket. Az SZTA például már négy éve építi divatipari portfólióját.
Az induló, illetve néhány éve működő, lokális divatmárkák nehéz helyzetben vannak, mivel arról kell meggyőzniük az első tőkebefektetőjüket, hogy az 5-7 éves befektetés alatt folyamatosan tudnak növekedni, újabb megrendelőket, piacokat szerezni. Ezt a képességet egyrészt az elmúlt évek eredményeinek is alá kell tudnia támasztani, másrészt ha a cégvezetőnek nincs kiforrott terve a bővülésre, nem is érdemes kopogtatni a befektetőnél. Az első körös befektetés során elért eredmények nagyban hozzásegíthetik a vállalkozást ahhoz, hogy akár nemzetközi befektetők is felfigyeljenek a márkára, és lehetőséget biztosítsanak nekik a további terjeszkedésre és globális jelenlétre. A Széchenyi Tőkebefektetési Alap kiterjedt divatipari portfóliójában lévő cégek méretükből és a helyi piac korlátaiból kifolyólag egyelőre ennek az útnak az elején járnak, de folyamatosan dolgoznak külföldi ismertségük növelésén – nem kevés sikerrel. Rendszeresen foglalkozik velük a külföldi média, meghívást kapnak mérvadó divathetekre, illetve nagy rajongótáborral rendelkező sztárok reklámozzák termékeiket.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]
Nemzetközi divatipari sikerek az elmúlt hetekből, hónapokból
- A Mercedes-Benz Áron Esztert, a nemrég Forbes-címlapos ÁERON divatmárka vezető tervezőjét választotta első magyar dizájn-nagykövetének, így az ÁERON részt vehet a Mercedes-Benz Designer Exchange Programjában, 2018-as tavaszi/nyári kollekciójukat pedig a madridi Mercedes-Benz Fashion Weeken mutathatják be, szeptemberben. Ugyancsak az ÁERON-hoz kapcsolódik, hogy a Material Girl Magazine interjút készített Lászlóffy Viviennel, a márka ügyvezető igazgatójával, aki felkerült az amerikai Forbes 30 év alatti tehetséges európai fiatalokat felvonultató listájára. A cikkben Magyarország legígéretesebb üzletasszonyának nevezik.
- Több nívós nemzetközi lapban is bemutatták ÁGNESKOVÁCS magas minőségű és kifinomult eleganciájú táskáit. A Contemporist a Silhouette kollekció táskáinak magas minőségű bőr alapanyagát és a magyarországi kézműves munkát emelte ki, a Fashionista a legmenőbb bőr kiegészítőknek nevezte a PONS hátizsákot, és a hollandiai L’Officiel Hommes is ezt az ÁGNESKOVÁCS-darabot mutatta be hasábjain.
- A Konsanszky márka innovatív anyaghasználatáról, a mosható bőrről a Wonderland magazin számolt be (online cikk). Emellett a The Culture Trip a Konsanszkyt a kilenc legizgalmasabb magyar divatmárka közé sorolta, szerintük is érdemes szemmel tartani.
- Szjerdene világhírű soul-jazz énekesnő nemrég Londonban egy Konsanszky-jumpsuitban lépett fel. Az énekesnő tavaly óta a márka nagykövete. Szjerdene mellett Leslie Grace énekesnő is Konsanszky-ruhát választott.
- Nem ők ketten voltak az egyedüli világsztárok, aki a közelmúltban az SZTA portfóliócégének termékeit öltötték magukra, Carrie Underwood énekesnő a CMT Music Awardson egy ABODI-ruhában vette át az év legjobb vidóklipjéért járó díjat.
Az újabb tőkeforrásokkal bővülő Széchenyi Tőkebefektetési Alap továbbra is várja azon magyar divat- és dizájncégek jelentkezését, amelyek már rendelkeznek releváns piaci tapasztalattal, illetve kiforrott üzleti tervvel. Az előzetes befektetői elvárásokról itt írtunk bővebben.