Manapság egyre többször hallhatunk magyar feltörekvő startupok külföldi sikereiről, határon túli terjeszkedésről, rangos díjak elnyeréséről nem csak a régióban, de a tengerentúlon is. A hazai startup ökoszisztéma sokat fejlődött az utóbbi időben. Az új szereplők (tőkealapok, akcelerátorok, inkubátorok) és velük együtt a nagy mennyiségű tőke megjelenése olyan lehetőségeket nyitott a vállalkozók előtt, amelyekre korábban nem volt példa. Ez pedig ugye nemcsak az új cégek indítását, de az ígéretes vállalkozások nemzetközi céljainak megvalósulását is segíti. Bejegyzésünkben elsősorban azon hazai startupokra fókuszáltunk, amelyek valamilyen formában már kiléptek a nemzetközi színre, azonban még nem tartoznak a felfutott vállalkozások közé. Gyűjtésünkben az egyes versenyek, elismerések szerint csoportosítottuk a startup-sikereket. Az első rangos verseny a Central European Startup Awards (CESA), más néven a Közép-Európai Startup Verseny, amelyen két magyar induló is eredményesen szerepelt. A Turbine.AI a rákgyógyítás területén végzett fejlesztéseket, amelyek célja a rákos sejtek működésének szimulálásával a gyógyszerek hatásának vizsgálata. A módszer a gyógyszercégek kutatóinak is hatalmas segítséget jelent a vizsgálatok további módosításához. A csapat a meghirdetett kategóriákból háromban is elnyerte a díjat, így az Év startupja cím mellett a Legjobb biotech startup és a Legjobb AI startup elismerést is begyűjthette. Itt a másik sikeres magyar vállalkozás a befektetési portfóliókat automatizáló Blueopes fintech cég volt, ő a fintech kategóriában az első helyezést érte el. A két vállalkozás mellett a többi országos győztesnek november 23-án, a közép-európai döntőben szurkolhatunk, amelyet Bulgáriában rendeznek meg, és ahol a többi ország kvalifikáltjaival együtt zsűrizik őket kategóriánként. Az egyik legjelentősebb nemzetközi startup eseményen, a San Franciscóban szeptember végén megrendezett TechCrunch Disrupt 2017 fesztiválon szintén két magyar startup szerepelt. A fesztivál keretében lehetőségük adódott bemutatkozni a szakmai elit legjelentősebb képviselői és befektetői előtt. Az Amazon számára is vetélytársat jelentő PublishDrive fejlesztésével online felületet biztosít az egyéni e-bookok publikálására és terjesztésére. A platformon különféle üzleti és mesterséges intelligenciával támogatott adatokkal biztosítják, hogy átlátható legyen a terjesztés folyamata. A cég egyébként szerepelt a legígéretesebb startupokat összegyűjtő tavalyi listánkon is. Az Aero Glass induló projektje egy okosszemüveg, amely a pilóták számára nyújt segítséget a kiterjesztett valóság eszközét alkalmazva. Az ötlet megvalósításához nagy előnyt jelentett az alapító, Maróy Ákos pilóta végzettsége. [post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter] Egy másik fajta szemüveggel az EVA aratott nagy sikert, ugyanis a Startup World Cup nevű nemzetközi verseny első tíz helyezettje közé választotta a zsűri a projektet. A segédeszköz látássérültek tájékozódását segíti a rászerelt kamerákkal és hangszórókkal, de a látó embereknek is jó szolgálatot tehet mindennapos, nehezen olvasható szövegeknél. A kezdeményezés korábban már elnyerte az UberPITCH nemzetközi startup versenyének regionális elismerését is. Szintén orvosi területen alkotott újat a Brain Bar Budapest fesztivál nemzetközi startup versenyén fődíjat elnyerő Chempass. A június elején megrendezett eseményen a startup olyan szoftvert mutatott be, amely kémiai folyamatok modellezését, valamint új vegyületek tervezését teszi lehetővé. Végül, de nem utolsó sorban egy nemzetközi piacra lépés. A jegyértékesítés terén újító Tickething – amely ackelerátor programmal indult annak idején – terjeszkedni kezdett az osztrák piacon. A cég platformot biztosít a különféle jegyek másodlagos értékesítésére, mindezt biztonságos keretek között. A vállalkozás elindulásakor az egyik jelentős hazai akcelerátor program versenyét nyerte meg. Ha már nemzetközi sikerekről beszélünk, az SZTA terjedelmes cégportfóliójának háza táján is érdemes körülnézni, ha már minden évben több nemzetközi sikerről is beszámolhatunk. Idén tulajdonosként az alábbi sikerekre lehetünk büszkék: A 3D nyomtatás terén újító Filamania Kft. a szektor egyik legrangosabb eseményén aratott nagy sikert. Philament nevű brandje bemutatásával lehetősége nyílt kapcsolatainak globális bővítésére. Az Absorice a vegán étrend követését könnyíti meg növényi alapú étrendkiegészítőivel, amelyek népszerűsége a Forbes hasábjaira is eljuttatta a céget. Emellett a kreatívipart aktívan támogató SZTA cégportfóliójába tartozó több divatmárka is kiemelkedően teljesít a külföldi piacokon: az ÁERON, az Agneskovacs, az ABODI vagy a Konsanszky is folyamatosan pozitív visszajelzéseket kap a nemzetközi szakmától. Az ÁERON nemrég Madridban nyűgözte le a divatszakma képviselőit a Mercedes-Benz Fashion Weeken, a spanyol sajtó több orgánuma is foglalkozott a márkával. Az Agneskovacs kiegészítőit is jó néhány nagynevű divatlap kiemelkedőnek tartja letisztult stílusa és a magas minőség miatt. Emellett az ABODI brand kreációit számos külföldi híresség viseli , a Konsanszky márkát pedig a legizgalmasabb magyar divatmárkák közé sorolta a The Culture Trip . Bízunk benne, hogy a magyar tőkepiac bővülése a jövőben még több magyar vállalkozásnak segít nemzetközi céljainak elérésében. Ahogy korábban is, a Széchenyi Tőkealap-kezelő – most már három – tőkealapjának portfóliójába tartozó cégeinek sikereiről a továbbiakban is beszámolunk a blogon.